Bil import fra Tyskland

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Bil import fra Tyskland

Post by Shewan »

Hei, takk for jeg fikk være med her :D
Nybegynner her og vil hente en bil😍

Jeg har en del spørsmål.
Jeg har funnet en bmw e60 535d i Tyskland.

det står at jeg må ordne eksportrestriksjoner og behov for eksportklarering, og det jeg lurte på var hva er eksportrestriksjoner , eksportklarering??

Selger(privat person) sier at vi må ordne med tranzit, er dette da eksport skilter han hinter til ? Han skriver kun på tysk og jeg måtte bruke Google oversette. Han hadde ringt de som driver med tranzit idag og sa det kan ta en uke å få time. Og koster rundt 300 euro.

Er dette da en egen skilt ? skilten som er på bilen vil byttes med den eksport skilt ? Som jeg forstått

Må jeg betale moms til den person/staten? Bilen er en 2004 model. Og koster rundt 80000kr

Kunne noen vær så snill sette punkt for punkt hva jeg burde å gjøre for å få en bil til Norge ifra Tyskland. Jeg er klar over regningen som er på skatteetaten for bil import. Jeg har fult oversikt for det. Bare trenger litt informasjon om eksport og hva skjer med de skiltene som er på bilen tyske bil skilt pluss moms.

Tusen takk for all svar på forhånd 😁
Mvh Shewan
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Bil import fra Tyskland

Post by Ole Reidar »

Hei og velkommen!

Dette er litt av ulempen med å handle privat. De har ikke noen erfaring med eksport og dermed gjøres ting veldig komplisert. Det enkleste for deg (og for øyeblikket det eneste alternativet) er å få et transportselskap til å hente bilen for deg. De ordner med eksportklarering/utførsel og det eneste selger skal gjøre da er å få bilen avregistrert og levere den med vognkort del1 og 2 samt kontrakt og coc om han har det.

Du spør om moms og det betaler du kun i Norge. Full importrutine finner du her.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Bil import fra Tyskland

Post by Shewan »

Tusen takk for svar 😁

Så det beste er å handle hos en forhandler ?
Han selger sa han kan ordne eksport skilt som var gul eller rød. Så det er kanskje prøveskilt ? Og at jeg må være tilstede for å få ordne dette.

Jeg har tenkte på transportselskap til å hente bilen for meg, på grunnen av korona.
Vet du hvor mye det koster for transport fra Berlin til Sarpsborg sånn ca ?

Hvordan hadde det vært med betaling ? Legger transportfirma det ut for meg? Eller må jeg betale i forkant før de henter bilen?

Hvordan blir med testkjøring av bilen? Om alt fungerer faktisk ? Tester transportfirma det ut for meg ?

Du sa jeg må spørre om moms og du mente jeg må spørre selgeren ?
Her er bilen kunne du sjekke om det er moms på https://m.mobile.de/auto-inserat/bmw-53 ... ml?ref=srp

Tusen takk igjen :) jeg skal sjekke importrutine
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Bil import fra Tyskland

Post by Ole Reidar »

Biler solgt av private har ikke refunderbar moms, så du betaler kun moms i Norge. Du trenger ikke tyske skilt på bilen siden du for øyeblikket er nødt til å få bilen henta på lastebil. Så da må du betale bilen til selger og så henter transportselskapet bilen for deg. De gjør ingen testkjøring, det eneste de gjør er å kjøre bilen opp på lastebilen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Bil import fra Tyskland

Post by Shewan »

Ok tusen takk, veldig godt forklart 👍
Vet du om noen transportselskap som tar på seg den jobben som du anbefaler ?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Bil import fra Tyskland

Post by Ole Reidar »

Shewan wrote: Thu 07 Jan 2021, 17:27 Vet du om noen transportselskap som tar på seg den jobben som du anbefaler ?
Anbefaler https://autotransport.no/
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Bil import fra Tyskland

Post by Shewan »

Ok tusen takk. 👍
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Bil import fra Sverige

Post by Shewan »

Hei, jeg har funnet en bil som jeg vil kjøpe i Sverige, bilen har da svensk skilt og er forsikra. Har aldri hentet bil fra utlandet så dette er noe nytt.

Jeg leste gjennom rutine som var lagt her inne. Men er noen spørsmål jeg hadde.

Skal bilen avregistrert i svensk system og kjører med norsk prøveskilt ? Eller kan jeg kjøre den med svensk skilt til Norge ? Siden bilen har skilter og er forsikra.
Jeg har brukt skatteetaten for å regne totalt pris av bilenes å lagt all nyttig info om bilen og fikk da en grei beløp. Spørsmålet er blir det regnet ut på samme måte hos toll og vegvesen ? Som jeg har gjort.

Også så jeg at jeg må forsikra bilen for å få levert ut skilter på bilen når bilen er ferdig kontrollert hos vegvesen, hvordan kan jeg få forsikra bilen uten å ha skilt nr ?

Tusen takk for all svar.
Hilsen
Shewan
Post Reply