Import fra sverige

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Import fra sverige

Post by Shewan »

Hei, jeg har funnet en bil som jeg vil kjøpe i Sverige, bilen har da svensk skilt og er forsikra. Har aldri hentet bil fra utlandet så dette er noe nytt.

Jeg leste gjennom rutine som var lagt her inne. Men er noen spørsmål jeg hadde.

Skal bilen avregistrert i svensk system og kjører med norsk prøveskilt ? Eller kan jeg kjøre den med svensk skilt til Norge ? Siden bilen har skilter og er forsikra.
Jeg har brukt skatteetaten for å regne totalt pris av bilenes å lagt all nyttig info om bilen og fikk da en grei beløp. Spørsmålet er blir det regnet ut på samme måte hos toll og vegvesen ? Som jeg har gjort.

Også så jeg at jeg må forsikra bilen for å få levert ut skilter på bilen når bilen er ferdig kontrollert hos vegvesen, hvordan kan jeg få forsikra bilen uten å ha skilt nr ?

Tusen takk for all svar.
Hilsen
Shewan
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import fra sverige

Post by Ole Reidar »

Shewan wrote: Wed 18 Aug 2021, 01:08 Skal bilen avregistrert i svensk system og kjører med norsk prøveskilt ? Eller kan jeg kjøre den med svensk skilt til Norge ? Siden bilen har skilter og er forsikra.
Begge deler kan fungere her. Om bilen kjøres på svenske skilter så må du returnere disse og bilen avregistreres i etterkant. Det enkleste er i utgangspunktet å kjøre bilen til Norge på norske prøveskilt siden de er gyldige i Norden. Dog har jeg tidvis opplevd å få beskjed på trafikkstasjonen at bilen må være fortolla og moms betalt for å få ut prøveskilt, men dette varierer fra person til person virker det som.
Jeg har brukt skatteetaten for å regne totalt pris av bilenes å lagt all nyttig info om bilen og fikk da en grei beløp. Spørsmålet er blir det regnet ut på samme måte hos toll og vegvesen ? Som jeg har gjort.
Forutsatt at du har brukt korrekte data når du har lagt inn i kalkulatoren hos Skatteetaten så skal du komme noelunde likt ut. Det kan være avvik på valutakurs og kalkulatoren tar ikke hensyn til sjablonbeløp for frakt bl.a, men dette utgjør ikke store summene.
Også så jeg at jeg må forsikra bilen for å få levert ut skilter på bilen når bilen er ferdig kontrollert hos vegvesen, hvordan kan jeg få forsikra bilen uten å ha skilt nr ?
Bilen forsikres på chassinr frem til den blir registrert.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Import fra sverige

Post by Shewan »

Ok tusen takk for rask svar.

Det beste ville være å hente bilen på prøveskilt, men som du sier det er forskjell stasjon til andre om de gi prøveskilt ut til en svensk bil ? Vis de skal gi da må jeg gi dem chassisnr ?

Og vis jeg ikke får prøveskilt av trafikkstasjon, da kan jeg kjøre med svensk skilt til grense og fortolla bilen også sette på prøveskilt ? Trafikkstasjon som tar i mot de svenske skiltene ? Eller må jeg levere selv til den personen jeg kjøper bilen av?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import fra sverige

Post by Ole Reidar »

Får du prøveskilt så er det det enkleste ja. Da oppgir du chassinr.

Om du ikke får det så kan du kjøre hjem på de svenske (så lenge selger aksepterer det). Skiltene må så returneres til selger av deg.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Import fra sverige

Post by Shewan »

Ja riktig. Jeg trodde at man kunne få prøveskilt uansett hva. Men håper virkelig de ikke gjør det så vanskelige. Hva skal jeg gjøre vis begge veiene ikke går ? 😅 selger nekter og statenvegvesen nekter ? Hva skal jeg gjøre da
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import fra sverige

Post by Ole Reidar »

Da blir det å kontakte et fraktselskap, eller evt. hente bilen selv på henger :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Import fra sverige

Post by Shewan »

Flott, tusen takk😎 da får jeg prøve med prøveskilt først vis jeg får det, så resten blir enkelt tenker jeg 👍
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Import fra sverige

Post by Shewan »

Trenger da bare kjøpekontrakt og vognkort del 1 og 2 ? Vet du om de har 2 deler i sverige eller alt står på en del ?
COC papir vet jeg ikke om det finnes, må jeg ha det ? Bilen er nesten 15 år gammel bil det snakk om😅
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import fra sverige

Post by Ole Reidar »

De har del 1 og 2 i Sverige også ja. Du må ha begge deler + kjøpekontrakt. Trenger ikke COC, bare pass på at du bestiller visning uten COC hos Statens Vegvesen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Import fra sverige

Post by Shewan »

Ok så bra 👍 har du noe link for bestilling visning uten COC hos Statens Vegvesen ? Eller jeg må innom de og få bestille det ?
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Import fra sverige

Post by Shewan »

Du vet sikkert hva førstegangsgodkjenning går ut på ? Hva er det egentlig de sjekker ? Er det senksett, bremser å sånt ?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import fra sverige

Post by Ole Reidar »

Tine bestiller du via vegvesen.no

I utgangspunktet skal de sjekke samsvar mellom dokumemtasjon (papirer) og bil. Chassinr og typegodkjenning blir lest av og tatt bilde av og kilometerstand blir registrert. Dermed er bilen klar for å legges inn i motorvognregisteret.

Men også her er det personavhengig. Ser de at bilen er senket kan det fort være at de vil ha dokumentasjon på det.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Import fra sverige

Post by Shewan »

Ok dette var veldig godt forklart 😁 fått all nyttig info fra deg. Takker være deg så føler jeg meg mer klar for å hente bilen. Mitt siste spørsmål er da jeg trenger ikke betale moms til en privatperson som eier bilen i sverige ? Betaler kun ved grense av det totalt kostnaden av bilen vis jeg har fått riktig med meg.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import fra sverige

Post by Ole Reidar »

Norsk moms kan du betale på f.eks Svinesund når bilen er fortollet. Resten av avgiftene (engangsavgift og vrakpant) betales etter at bilen er vist på trafikkstasjonen og godkjent. Da får du tilgang til å gjøre dette elektronisk via skatteetaten.no. Når det er gjort kan du hente skilt.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Shewan
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 04 Jan 2021, 18:06

Re: Import fra sverige

Post by Shewan »

Tusen hjertelig takk Ole Reidar for all info å for du tok din tid å svarte på alt jeg lurte på. Igjen tusen takk 😄👍
Post Reply