Momsrefusjon ved import.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Speedy
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 01 Nov 2021, 15:38

Momsrefusjon ved import.

Post by Speedy »

Hei !
Takk for innslipp i gruppa.
Vurderer å importere meg en Jeep Grand Cherokee 5,7 hemi eller en SRT8 med årsmodel 2006 og opp til 2011.
Har lest en del på forumet ang momsrefusjon og har forstått at ved handel i Tyskland så kan en få dette når en handler med forhandler men med privathandel er dette ikke mulig.
Hvordan er det når det gjelder Sverige og andre land i EU, kan en der og få tilbake moms når en handler med forhandler ?

Hvor rett er kalkulatoren til Skatteetaten for utregning av avgifter ? Kan være greit å vite så en ikke bommer for mye når en skal registrere bilen.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by Ole Reidar »

Hei!

Det som styrer om du får refundert moms er om bilen kun har vært eid av firma. Det gjelder uansett hvilket land bilen kommer fra.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Speedy
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 01 Nov 2021, 15:38

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by Speedy »

Takk for oppklaring, får etterspør dette med forhandler om det blir handel.
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by Borger___ »

Sjekk bytbil (svensk side) der kan du hake av for «avdragbar/refunderbar moms» på søk.
simen
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 06 Dec 2021, 18:32

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by simen »

Hei Importerbil,
kom over denne nyttige siden da jeg lette etter info for å vurdere import av min egen bil.
Har noen spørsmål jeg håper det er mulig å få innspill på.
1. Kan jeg få mva tilbakebetalt i eksportlandet når jeg selv har eid bilen en tid før den importeres til Norge? Den ble kjopt brukt direkte fra forhandler med mva
2. Ligger verdiene bak avgiftskalkulatoren tilgjengelig noe sted, slik at jeg kan se hvor mye mer jeg må ut med om jeg venter til etter nyttår med å ta inn bilen (det er en ladbar hybrid som jeg vet får kraftig økte avgifter, men ikke akkurat hvor mye, samtid synker verdien om jeg venter som gir lavere mva og bruksfradraget øker)
3. Kan bilen kjøres på utenlandske skilt av ektefelle bosatt i Norge så lenge jeg (som står som eier) fortsatt er folkeregistrert i utlandet?
Meget takknemlig for svar og eller innspill til (noe) av dette.

mvh
Simen
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by Ole Reidar »

1. Nei, ikke hvis den eies av deg som privatperson. Bilen må være eid av firma med momsregnskap siden den var ny for at du skal få refusjon.

2. Har gjort en liten oppsummering av endringene som kommer her. Har du tekniske data på bilen så kan du legge disse inn i kalkulatoren til skatteetaten. Som du er inne på vil endringen på hybrider bli markant ved årsskiftet.

3. I utangspunktet ja. Merk dog at det kun er lov å kjøre bilen på utelandske skilt i Norge i maksimalt 30 dager, se pkt 4 her
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
simen
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 06 Dec 2021, 18:32

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by simen »

Hei igjen Ole Reidar,
takk for kjappe og nyttige svar. Jeg prøver meg med noen oppfølgingsspørsmål også!
ref 1. Den hadde bare vært eid av forhandler de 6 månedene fra den var ny til jeg kjøpte den (som demo-bil). Så den har aldri vært eid av andre private. Men det spiller kanskje ingen rolle? Jeg forstår de andre innleggene her i forumet som at mange er tilsvarende posisjon, dvs de kjøper brukte biler rett fra forhandler i særlig Tyskland, og at de da kan få igjen tysk mva.
ref 3. gjelder dette (maks 30 dager) også om den ikke blir importert, altså beholder de utenlandske skiltene? Min kone flytter nemlig hjem før meg, og om hun da kan ta med bilen og bruke den en stund til jeg flytter til Norge, og da importerer bilen (blir litt som når vi har hatt den med oss på ferie i Norge det siste året). Eller må jeg som (formell) eier alltid være med i bilen ved bruk i Norge?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by Ole Reidar »

ref 1. Den hadde bare vært eid av forhandler de 6 månedene fra den var ny til jeg kjøpte den (som demo-bil). Så den har aldri vært eid av andre private. Men det spiller kanskje ingen rolle? Jeg forstår de andre innleggene her i forumet som at mange er tilsvarende posisjon, dvs de kjøper brukte biler rett fra forhandler i særlig Tyskland, og at de da kan få igjen tysk mva.
Har bilen vært registrert på privatperson i det landet du henter den fra så forsvinner momsfordelen, enkelt og greit.
ref 3. gjelder dette (maks 30 dager) også om den ikke blir importert, altså beholder de utenlandske skiltene? Min kone flytter nemlig hjem før meg, og om hun da kan ta med bilen og bruke den en stund til jeg flytter til Norge, og da importerer bilen (blir litt som når vi har hatt den med oss på ferie i Norge det siste året). Eller må jeg som (formell) eier alltid være med i bilen ved bruk i Norge?
Det er ganske strenge regler på bruk av utenlandsk registrert bil i Norge. Utifra det jeg leser her så er 14 dager det som er lov, og da er perioden så liten at jeg hadde meldt bilen til fortolling/import umiddelbart. Om det er noe poeng å vente ift avgifter så kan du fremdeles det siden det kun er norsk moms som må betales ved innførsel. Engangsavgiften kan du vente med til bilen skal registreres.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
sunnortvete
Medlem
Posts: 1
Joined: Sat 12 Feb 2022, 22:42

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by sunnortvete »

Er interessert i import av en bobil fra Tyskland med fratrekkbar Mwst. Firmaet vil ha Mwst-beløpet som kausjon fram til utførsel fra EU. Har tatt hjem bobiler fra Tyskland tidligere uten å betale mwst, men dette firmaet vil altså ha kausjon. Er det noen mulighet for å slippe Mwst her?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Momsrefusjon ved import.

Post by Ole Reidar »

Da må det evt. gå via en tredjepart som håndterer momsbeløpet for deg. Beregn en kostnad på opp mot €1000 for disse tjenestene.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply