Italia

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
hurrahenrik
Medlem
Posts: 3
Joined: Fri 17 Mar 2017, 10:06

Italia

Post by hurrahenrik »

Hente bil i Italia og kjøre hjem.. #Roadtrip

Kan virke som eier lar meg kjøre bilen hjem på italienske skilter, for så å sende skiltene tilbake etter ankomst Norge, via posten. Og også lar meg bruke forsikringen i 2 dager. Rekker kansje til EU grensen. Jeg tenker uansett å ha egen kasko ifra kjøpsdagen, Tyskland og hjem.

Trenger jeg eksportskilt uansett, ved exit EU?
Eller holder det med kjøpskontrakt og vognkort?

https://gosselin-moving.com/en/news/shi ... for-export
Virker som det er en papirmølle hvis man skal over på eksport papir ifra Italia.

1987 modell.
Modellen ble ikke nysolgt i Norge. Enkeltgodkjenning behøves. Da må jeg bestille et COC doc på nettet?
Vet at det er en slik modell registrert i Norge fra før, hjelper det meg?

Mvh
HenriK
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Italia

Post by Ole Reidar »

Hei,

Du trenger ikke eksportskilt så lenge du kan kjøre på de skiltene som er på bilen. Jeg har gjort det samme med biler fra f.eks Sverige flere ganger. Men ha en avtale med deg i tilfelle du blir stoppet som viser at du har tillatelse fra den bilen står registrert på.

Når det kommer til registreringen så antar jeg at du har lest litt her? Jeg vil råde deg til å gå i dialog med trafikkstasjonen som skal godkjenne for å sjekke litt i forhold til dokumentasjon. De kan nok også sjekke opp i vedtaket gjort på den andre bilen av samme type.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Grøvdal
Medlem
Posts: 1
Joined: Sun 06 Feb 2022, 21:26

Re: Italia

Post by Grøvdal »

Hei dere, og takk for at dere slapp meg inn i forumet her. Jeg skal til Spania nå i februar å hente meg en eldre bil som jeg skal kjøre til Norge.
Så har jeg selvfølgelig noen spørsmål som helt sikkert har vært stilt her inne tidligere men, det er dette med å kjøre hjem på de utenlaske skiltene.

Jeg leser på vegvesenet, at disse kan jeg kjøre med inntil 30 dager i Norge

-Men omregistrerer jeg bilen til meg i Spania på disse skiltene da eller?
-Vil tro tidligere eier da sier opp sin forsikring, så da må vel jeg forsikre bilen på de spanske skiltene for hjemturen?

Eller lønner det seg at tidligere eier avregistrerer bilen, og at jeg kjøper export skilter i Spania for hjemturen?

Mvh Bjørnar Grøvdal
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Italia

Post by Ole Reidar »

Grøvdal wrote: Sun 06 Feb 2022, 22:23 Hei dere, og takk for at dere slapp meg inn i forumet her. Jeg skal til Spania nå i februar å hente meg en eldre bil som jeg skal kjøre til Norge.
Så har jeg selvfølgelig noen spørsmål som helt sikkert har vært stilt her inne tidligere men, det er dette med å kjøre hjem på de utenlaske skiltene.

Jeg leser på vegvesenet, at disse kan jeg kjøre med inntil 30 dager i Norge

-Men omregistrerer jeg bilen til meg i Spania på disse skiltene da eller?
-Vil tro tidligere eier da sier opp sin forsikring, så da må vel jeg forsikre bilen på de spanske skiltene for hjemturen?

Eller lønner det seg at tidligere eier avregistrerer bilen, og at jeg kjøper export skilter i Spania for hjemturen?

Mvh Bjørnar Grøvdal
Hei,

Sjekk denne:

https://administracion.gob.es/pag_Home/ ... 596e2b80e9
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply