Import av bil fra USA uten vognkort

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Rytmekongen
Medlem
Posts: 3
Joined: Wed 09 Mar 2022, 20:24

Import av bil fra USA uten vognkort

Post by Rytmekongen »

Hei alle sammen!

Jeg har en sak som ikke er rett fram:

1, Ønsker å kjøpe en italiensk bil (modellen selges også i Norge) som er kjørt i USA og som nå står på tollager i Bremerhaven. Den er ikke fortollet inn i Tyskland. Jeg får den da til exportpris som da er et gunstig kjøp selv etter moms i Norge og engangsavgift.
2. Bilen er ikke kjøpt ennå men besiktiget i Tyskland og den er så langt jeg kan se superstrøken.
3. Carfax viser at bilen ble totalskadet i USA i 2018. og ble kondemnert som såkalt 'Total loss' .Den er åpenbart reparert etter ulykken. Men kom ikke på veien I USA igjen.
4. Jeg har møtt opp hos biltilsynet i Drammen og lagt fram det jeg har av papirer. Der fikk jeg ett råd om absolutt ikke kjøpe bilen. Det var bortimot umulig å få skilt på den i Norge!
5. Jeg har fått utfyllende svar fra vegvesenet og jeg tror de sier at følgende må dokumenteres for å få registrert bilen i Norge:
- EU dokumentasjon. Antar de mener TUV
- ECE dokument. Har ikke helt forstått hva dette er. Kan TUV verkstedet skaffe dette?
- Opprettererklæring fra godkjent oppretter/verksted.

De to første kan jeg sannsynligvis klare å skaffe i Tyskland vha. innleid hjelp. Uten å fortolle bilen inn i Tyskland. Men må deponere masse penger hos tyske myndigheter før bilen kan fraktes til godkjenningsverksted i Tyskland

Den siste derimot er jeg veldig usikker på. Er det verkstedet som i sin tid fikset bilen som må skaffe dette eller kan noen andre i ettertid gå god for det som gjort?

Biltilsynet var veldig nølende når jeg ba om løsninger på floken men mente at hvis jeg registrerte bilen i Tyskland så ville alt være enklere. Men dette fordyrer bilen så mye at det ikke lenger er noen særlig vits.

Jeg blir veldig glad for alle kommentarer og tips som har med dette å gjøre :-)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av bil fra USA uten vognkort

Post by Ole Reidar »

Hei!

Litt av en floke :)

Når det gjeler ECE så er nok ikke dette så enkelt å få her. ECE skal normalt sett ha som forutsetning at bilen er typegodkjent i Europa, og hvis denne bilen var produsert for det Amerikanske markedet så blir dette vanskelig. Hva som legges i EU-dokumentasjon kan jeg ikke si noe om, men mistenker (som nevnt) at de tenker på vognkort fra EU f.eks. Dermed må bilen registreres i Tyskland. Opprettererklæring har jeg ingen kjennskap til, men det som er med bilen som ikke er typegodkjent for Europa er at det må dokumenteres at bilen er i en tilstand som gjør at den oppfyller alle krav i kjøretøyforskriften. Så det må nok tilbake til de som har rett opp bilen.


Her må jeg nok si som Biltilsynet at dette kan bli en vrien sak, det er nok godt mulig at du heller bør kikke etter en bil uten så omfattende skade i sin historikk :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Rytmekongen
Medlem
Posts: 3
Joined: Wed 09 Mar 2022, 20:24

Re: Import av bil fra USA uten vognkort

Post by Rytmekongen »

Takk for svar :-)

Har nesten gitt opp. Vurderer å kjøpe litt juridisk bistand fra NAF for å får det 100% klarlagt hva som skal til. Kan ta noen utgifter , bilen vil likevel være ett godt kjøp :-)

Modellen selges i Norge med den er ikke nødvendigvis den samme som selges i USA. Dette har jeg ikke detaljkunnskaper om.

Har tidligere tenkt å kjøpe/hente bilen, betale momsen og så bale med byråkratiet etter hvert. Men vil for guds skyld unngå å sitte med en bil på tunet jeg ikke får skilt på ....

Lars :-)
Post Reply