Importere veteranbil fra Sverige som har kjøreforbud og ikke virker

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Fredrik3
Medlem
Posts: 1
Joined: Wed 06 Apr 2022, 14:45

Importere veteranbil fra Sverige som har kjøreforbud og ikke virker

Post by Fredrik3 »

Hei,

Lurer på en par tre ting som jeg håper dere kan hjelpe meg med :)

Min mamma har en veteranbil i Sverige som hon vil gi til meg. Jeg bor i Norge siden noen år tilbake men min mamma bor i Sverige.

Bilen er avregistrert for kjøring (Har kjøreforbud) siden omtrent 10 år tilbake og starter ikke (Uklart hvorfor).

Jeg ønsker å importere denne bilen til Norge i hopp om å få den til å virke, men det er noen ting jeg ikke har peiling på og ønsker derfor tips/råd/svar på disse punktene.
  • Kan jeg importere en bil som ikke virker og hvordan gjør jeg det?
  • Ser ut til å være vanskelig å registrere den som en gave, har ikke peiling på hva den kan være verdt. Tror dere det vil være lettest at jeg kjøper bilen av min mamma til foreksempel 5 000sek?
  • Min pappa som også bor i Sverige kan transportere bilen på tilhenger over til Norge, slipper jeg da gebyrer på transport?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere veteranbil fra Sverige som har kjøreforbud og ikke virker

Post by Ole Reidar »

- Du kan fint importere bilen selv med defekt, men for å få den registrert må den gjennom en kontroll. Du betaler altså moms ved importen, men trenger ikke å betale vrakpant.

- Det beste er å ha noe som kan brukes som grunnlag for utregning av moms. F.eks en kjøpekontrakt. Pass på å sette reell sum ellers vil Tollerne gjerne kreve mer dokumentasjon.

- Det blir lagt på et sjablonbeløp ved fortolling når bilen fortolles:https://www.toll.no/no/bedrift/import/b ... ongsatser/ - dette vil gjelde i ditt scenario.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply