Alternativ utregning, omregistrering og moms...

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
knerten
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 19 May 2022, 15:55

Alternativ utregning, omregistrering og moms...

Post by knerten »

Hei,
Har lyst å importere en bil fra tyskland og har et par spm jeg håper noen her kan svare på..

Først dette med "omregistering"... Hvordan fungerer dette i praksis når man kjøper en bil i tyskland, hvordan kan man bevise at man faktisk eier bilen når man kommer til norskegrensa? Kjøpskontrakt? Har de et likt system som Norge hvor du logger inn på en statlig side med personnr og "omregistrerer" bilen på denne måten?
For bilen må jo ut av systemet i tyskland og inn i det norske systemet, dette virker forvirrende og det er vanskelig å finne informasjon om det.

Så dette med avgifter.
Bruker man skattetaten sin kalkulator og ikke velger alternativ utregning får man (eller jeg i mitt tilfelle) en ganske stor forskjell i avgift kontra om jeg velger å bruke alternativ utregning, det blir plutselig mye dyrere å få bilen inn i norge om jeg velger denne alternative utregningen.

På skattetaten sine sider står det jo "alternativ beregning", betyr dette at jeg kan VELGE selv om jeg vil bruke dette når jeg tar bilen inn i norge? Bilen det gjelder er egentlig ikke noe spesielt, en litt bedre motorisert BMW diesel fra ca 2008-10 alt etter hvilken bil det blir. Selv om jeg finner en med høy km stand i forhold til gjennomsnittet i norge blir det mye dyrere når jeg velger "alternativ utregning", trolig pga nypris.


Så var det dette med tysk moms..... MÅ man kjøpe en bil som kun er eid av bedrifter for å få igjen den tyske MVAen? Og hvem betaler denne MVAen, er det selger av bil eller må jeg selv betale denne når jeg tar bilen ut av landet?

Virker jo egentlig som at når jeg først står på norskegrensa med bilen at ting begynner å bli enklere!

Håper noen har et råd eller to å komme med :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Alternativ utregning, omregistrering og moms...

Post by Ole Reidar »

Hei og velkommen!

Omregistrering:

Bilen omregistreres ikke, teknisk sett så avregistreres bilen i Tyskland og du kjører den evt. hjem på eksportskilt. Dvs at den fjernes fra det tyske systemet og når varigheten på eksportskiltene utløper (15 eller 30 dager) så er ikke bilen lenger registrert. Anbefaler at du får selger til å organisere dette for deg da det kan være tidkrevende å ordne selv.

Avgifter:

Ordinær beregning er det som gjelder som utgangspunkt. Alternativ beregning er frivillig og må søkes om i ettertid. Husk også å bruke korrekt tallgrunnlag for beregning av alternative avgifter. Her må du ha nybilpriser fra OFV i tillegg til bruktpris og gjennomsnittlig kjørelengde fra Rødboka.

Sm du er inne på så vil biler som er i den alderen du skisserer knapt ha avgifter ved ordinær beregning, så da skal det veldig mye til for at det lønner seg med alternativ beregning. I tllegg er det gjerne 20 000 km årlig som ligger til grunn så en bil som er 14 år må gjerne ha gått 400 000 for at du skal få noe fratrekk pga kilometer (minst 50% over gjennomsnittlig kjørelengde for årsmodellen).

Moms:

Dette er et gjengangerspørsmål og svaret er ja: Bilen må ha vært eid av firma siden den var ny. Måten dette fungerer på er at når det bevises at bilen er eksportert ut av EU, dvs fra Tyskland til Norge så får forhandler refundert momsen av kjøpesummen og denne kan videre refunderes til deg. Det er ganske vanlig at forhandlere krever at du betaler brutto og så refunderer de momsbeløpet når papirarbeidet er bekrefta ok.

Håper dette er oppklarende!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
knerten
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 19 May 2022, 15:55

Re: Alternativ utregning, omregistrering og moms...

Post by knerten »

Tusen takk for raskt og utfyldende svar!

Så da kan jeg glemme i å få tilbake tysk mva, men når jeg ser prisene på bilene på feks. mobile.de, ta en vanlig privatsolgt bil som koster feks 10.000 euro, er dette med mvaen inkludert? Det står jo ingen plass i annonsen.. hvis ja, si at når jeg har betalt selger er jeg liksom ferdig med alt som har med tysk mva, da er det bare å kjøre hjemover?

Eksportskilt var bra du tok opp! Har forstått det sånn at hvis eksportskiltene ikke kan kjøres på i norge, kan man få et slags prøveskilt hos tollen som gir mulighet til å kjøre bilen hjem i det minste.

Har forstått at jeg må ha med TUV papirer til norskegrensa, kjøpskontrakt med pris, og vognkort (?), tar jeg selgers vognkort med da?Akkurat det med nøyaktig hva man trenger ved norskegrensa ser ut til å variere på hva bil det gjelder men og hvilket land man tar bilen inn fra. Det er en relativt vanlig bil som sagt så kan ikke se at jeg skulle trenge noe annet enn dette.

Er det noe annet vesentlig jeg mangler da?

En helt annen ting er EU kontroll. Hvis bilen er tuv godkjent i en viss periode fra tyskland, må bilen likevel eu godkjennes i norge umiddelbart etter inspeksjon hos svv?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Alternativ utregning, omregistrering og moms...

Post by Ole Reidar »

De annonsene som har momsfradrag har dette angitt. I den alderen du nevner er det sjelden bilene har dette.

Når der gjelder hva som trengs ved grensa så er det vognkort del 1 og 2 og kjøpekpntrakt. Eksportskilt er gyldige også i Norge (frem til utløpsdato).

Bilen vil være førstegangs registrert i Norge så da er det 4 år til neste EU-kontroll.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
knerten
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 19 May 2022, 15:55

Re: Alternativ utregning, omregistrering og moms...

Post by knerten »

Jøss, igjen, tusen hjertelig takk for svar! Du kan sakene dine, Ole Reidar. Nå ble jeg i allefall mye klokere på dette, for jeg må innrømme at dette virket ekstremt komplisert før jeg begynte å lese meg opp og ikke minst spør her. Håper jeg lærer mer om dette og kanskje kan hjelpe andre en dag :D
Mulig det er smartest å kjøpe bil gjennom forhandlere uansett om det er med eller uten moms mtp språkutfordringer og sikkerhet generelt. Det jeg reagerer på er at det ikke er mulig å spore opp skiltnummerene de bruker i tyskland. Og VIN nummerene på bilene finnes ikke i annonsene. Veldig irriterende da jeg har pleid å bruke en sånn vinnummer decoder sak som kan lese ut data lagret på vinnummeret og utstyrspakker osv.. men det kan jo skaffes når jeg evt er å ser på bilen om ikke selger vil oppgi det i forkant.
knerten
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 19 May 2022, 15:55

Re: Alternativ utregning, omregistrering og moms...

Post by knerten »

Bare for å være litt mer selvsikker her;
Når jeg kommer til tollen i Norge med bilen, må jeg ha:

Vognkort del 1+2 (med mitt navn på, Eller selger sitt vognkort del 1+2?)
Kjøpskontrakt med kjøpssum
COC (er dette nødv. til en slik bil? Skal kjøpe en tysksolgt bil og ikke noe usa/japanimport, Isåfall pleier COC dok. å følge bilen ved kjøp/salg?
TUV godkjenningspapir

Er det noe jeg har glemt nå?

Ser også at det ikke er mulig å fortolle bilen når jeg kommer til krsand med danskebåten og at jeg trenger et "Transitteringsdokument" hvis jeg kommer sjøveien.. Er det enklere å kjøre gjennom sverige å fortolle bilen i svinesund tro? Eller er det like greit å få utstedt et slikt dokument hvis jeg stopper på rød sone i kristiansand, for å så fortolle bilen hjemme på vestlandet?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Alternativ utregning, omregistrering og moms...

Post by Ole Reidar »

COC er kjekt å ha ved visning av bilen, men ikke noe must. Så lenge du har vognkort del 1 og 2 skal det holde.

Ferjeselskapene (både Fjord Line og Color Line som seiler til Kristiansand) kan ordne med fortolling for deg. Da betaler du dette direkte til dem.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply