Import fra Tyskland/Sverige

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Jarod
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Wed 20 Jun 2012, 18:30

Import fra Tyskland/Sverige

Post by Jarod »

Hei!

Har importert en del biler fra Tyskland før med momsfradrag. Da har forhandlerne i Tyskland hjulpet til med alt av papirer. Jeg har da måttet scanne et dokument på EU’s yttergrense for å få momsen tilbake.

Men nå ser jeg på litt eldre entusiastbiler fra Tyskland og Sverige som da ikke har muligheten for fradrag av moms. Er d da riktig at jeg trenger kun å få med kjøpekontrakt, del 1 + 2 av vognkortene og evt COC dok? Er dette likt for Sverige også? Så ved import av bil uten momsfradrag kan jeg like godt kjøpe av en privatperson? Vi slipper alt av utførseldokument?

I Tyskland pleier jeg å være med til biltilsynet for å registrere bilen over på meg. Får da også en liten grønn bok. Må man dette når det ikke er mulighet for momsfradrag? Samme i Sverige?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import fra Tyskland/Sverige

Post by Ole Reidar »

Det er riktig at du slipper den ekstra utførselsdelen når det ikke er momsrefusjon inne i bildet. Du må selvsagt uansett innom tollen på vei inn i Norge. Teknisk sett er det samme opplegg om du kjøper fra private eller firma.

Når det gjelder registrering så vil det være forskjellig fra Tyskland og Sverige. Det handler om at i Sverige kan du bruke norske prøveskilt, mens i Tyskland må du ha eksportskilt. Dette har ingen sammenheng med om bilen har momsrefusjon eller ikke.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply