Tidspunkt for beregning av engangsavgift

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Adris
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 01 Aug 2011, 20:23

Tidspunkt for beregning av engangsavgift

Post by Adris »

Hei,

Jeg skal importere en bil fra Tyskland. Bilen blir 11 år gammel den 12. desember i år og får da en reduksjon i engangsavgift.

Kan jeg vise bilen hos statens vegvesen før denne datoen og vente til bilen blir 11 år jeg betaler engangsavgift og henter ut skilt?

Jeg har skjønt at avgiftene betales på nettsidene til Skatteetaten. Oppdateres avgiftene her automatisk etterhvert som bruksfradraget øker?

Jeg ringe Skatteetaten og spurte om dette, de påstod at det var visningstidspunktet som var avgjørende for beregningen av avgifter fordi dataene legges inn fra biltilsynet på det tidspunktet. Det gir ikke helt mening i mine øyne?

Kan naturligvis vente til 13 desember med å vise bilen, men det går fort til 1.januar og antagelig vesentlig høyere avgifter..

Håper på svar!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Tidspunkt for beregning av engangsavgift

Post by Ole Reidar »

Så lenge det er snakk om ordinær beregning så er det tidspunktet for registrering som er av betydning. Fra denne:

https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... ksfradrag/

"Bruksfradraget regnes ut fra tidspunktet kjøretøyet ble registrert første gang i utlandet, og frem til tidspunktet da kjøretøyet registreres første gang i Norge."

Det betyr i praksis at bilen kan vises når som helst og du kan betale engangsavgiften når bilen har "bursdag". Satsene oppdateres automatisk.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Adris
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 01 Aug 2011, 20:23

Re: Tidspunkt for beregning av engangsavgift

Post by Adris »

Takk for svar!
Kommer til å bruke ordinær beregning.
Da er altså tidspunktet «kjøretøyet registreres for første gang i Norge» den dagen skiltene hentes ut for første gang (som forutsetter betalt engangsavgift), og dette har ingenting med visningsdagen hos statens vegvesen å gjøre, riktig?

Greit å få det inn med teskje.. 😁
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Tidspunkt for beregning av engangsavgift

Post by Ole Reidar »

Strengt tatt er det dagen du betaler engangsavgiften som teller. Men uten å ha betalt får du heller ikke registrert bilen ;)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply