Import av privatbil uten mva

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Annvon
Medlem
Posts: 1
Joined: Wed 23 Aug 2023, 17:14

Import av privatbil uten mva

Post by Annvon »

Trenger desperat hjelp etter flere telefoner med Tollvesen og Tyske selskaper.

Jeg skal importere en gammel bil fra Tyskland til Norge og har noen spørsmål.
Litt info: Bilen er en 1996 VW T4 som en venn av meg eier for øyeblikket. Den har vært i Norge noen uker nå og jeg må derfor kjøre den til Danmark for så å kjøre gjennom "rødt" for å få transittdokument. Den har gyldige Tyske skilter og forsikring.

- Hvis jeg ikke skal betale mva (gammel bil solgt under 6000NOK), må jeg fortsatt ha eksportdokument? Isåfall, hvor får jeg tak i dette? I Hirtshalts eller i Tyskland? Og hvor skal det stemples?

- Trenger jeg kun vognkort og kjøpskontrakt da? Og vet det også er et større A4 ark med informasjon, trenger jeg også dette?

- Når bilen er importert til Norge, må jeg da sende skiltene til en venn i Tyskland slik at han kan avregistrere den der?

Takk for all informasjon!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av privatbil uten mva

Post by Ole Reidar »

Hei,

Det holder med kjøpskontrakt som viser beløpet du har betalt for bilen. Moms på kjøpesummen må betales uansett i tillegg til engangsavgift.

Det er ikke behov for eksportdokumemt, men du må kjøre bilen på rødt inn til Norge og få den tollklarert.

Siden bilen er så gammel som den er så holder det med vognkort del 1 og 2 forutsatt at bilen er typegodkjent, noe den er hvos den er solgt ny i Norge.

Send skiltene tilbake til Tyskland for å få bilen avregistrert.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply