EF-type godkjenning på eldre Golf

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Andersen
Medlem
Posts: 3
Joined: Sun 01 Oct 2023, 09:31

EF-type godkjenning på eldre Golf

Post by Andersen »

Hei.

Vi skal muligens importere en gammel Golf Plus modell 2011 og lurer på om den er EF-Type godkjent?

Dette er helt standard bil, per dags dato registrert i Tyskland. Ikke gjort noen endringer på bilen.

Klarte ikke å finne ut på egenhånd hvordan jeg kan sjekke om den EF-type godkjent eller ikke.

Skjønte at et visst nummer på fabrikasjonsplate kan hjelpe videre?! Tror jeg fant dette nummer i Vognkort/Fahrzeugbrief. Men vet ikke helt hvordan dette nummeret skal hjelpe med videre.

Forresten så skal bilen importeres som arvegods. Med dette skal det være mulig å unngå å betale mva og engangsavgift. Ellers ville vi ikke ha vurdert en så gammel bil og betale dyre penger for det. 8)

Noen som har noen tips?

Hilsen

Andersen
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: EF-type godkjenning på eldre Golf

Post by Ole Reidar »

Hei,

Hvis bilen er solgt ny i Tyskland så er den typegodkjent i EU. Dette kan også verifiseres ved å se på det tyske vognkortet:

Image

På høyre side på det bildet over så ser du en kode som starter på e1*2001, den angir typegodkjenningen for den konkrete bilen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Andersen
Medlem
Posts: 3
Joined: Sun 01 Oct 2023, 09:31

Re: EF-type godkjenning på eldre Golf

Post by Andersen »

Dette var helt topp, tusen takk!!!

Står akkurat slik i Vognkortet til bilen det gjelder.

Var litt rett før at vi må styre med dokumentasjon for godkjenning selv siden bilen er av eldre modell.

Bilen tilhørte min far og mor som dessverre begge har gått bort. Så bilen har stor affeksjonsverdi for meg. Ellers så hadde vi bok ikke giddet å styre med import av denne. 😊
Attachments
20231003_165704.jpg
20231003_165704.jpg (56.28 KiB) Viewed 1846 times
Andersen
Medlem
Posts: 3
Joined: Sun 01 Oct 2023, 09:31

Re: EF-type godkjenning på eldre Golf

Post by Andersen »

Tollvesenet har nå innvilget søknad om avgiftsfri innførsel av bil som arvegods.

Nå er det to ting jeg lurer på.
Må jeg ha Coc dokumentet for godkjenning hos Statens Vegvesen? Eller er de unødvendig siden bilen er EF type godkjent?

Noen som har erfaring om man må ha eksportklarering (ausfuhrbescheinigung) ved utførsel av arvet,privat bil (altså ikke kjøpt)? Med andre ord, må tysk toll godkjenne at bilen tas ut av landet?

hilsen Andersens
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: EF-type godkjenning på eldre Golf

Post by Ole Reidar »

Når det gjelder COC så skal du kunne vise bilen uten dette. Bare sørg for å velge det valget når du bestiller time hos Statens Vegvesen. Det skal holde med vognkort del1 og 2.

I forhold til tysk toll er det kun når du skal ha momsrefusjon at dette med utførselserklæring er viktig. Det er ikkje tilfellet her.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Ada Hegerberg
Medlem
Posts: 1
Joined: Tue 24 Oct 2023, 07:49

Re: EF-type godkjenning på eldre Golf

Post by Ada Hegerberg »

Andersen wrote: Tue 03 Oct 2023, 11:14 Hei.

Vi skal muligens importere en gammel Golf Plus modell 2011 og lurer på om den er EF-Type godkjent?

Dette er helt standard bil, per dags dato registrert i Tyskland. Ikke gjort noen endringer på bilen.

Klarte ikke å finne ut på egenhånd hvordan jeg kan sjekke om den EF-type godkjent eller ikke.

Skjønte at et visst nummer på fabrikasjonsplate kan hjelpe videre?! Tror jeg fant dette nummer i Vognkort/Fahrzeugbrief. Men vet ikke helt hvordan dette nummeret skal hjelpe med videre.

Forresten så skal bilen importeres som arvegods. Med dette skal det være mulig å unngå å betale mva og engangsavgift. Ellers ville vi ikke ha vurdert en så gammel bil huawei ruter og betale dyre penger for det. 8)

Noen som har noen tips?

Hilsen

Andersen



Hvis du leverer de riktige dokumentene, trenger du ikke å betale skatten.
Post Reply