Skatt på gevinst

Alt som ikke passer i de andre kategoriene havner her.

Moderator: frkglad

Post Reply
ignite
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Thu 09 Aug 2007, 13:32

Skatt på gevinst

Post by ignite »

Når dere kjøper og selger; rapporterer dere eventuell gevinst? regner med at dere ikke driver med 100 % veldedighet.....

Eller er det slik at man kan selge et par biler pr år uten at skatteetaten blir intressert?

Ps. jobber ikke i skatteetaten:)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Dette med beskatning er avhengig av hvor stort omfanget er. Om du henter 2-3 biler i året så er mitt inntrykk at dette er greit. Jeg vet om flere som registrerer biler på f.eks kona også slik at denne "kvoten" blir dobla. Det som evt. skjer om antallet blir for høyt er at det blir regna som næringsvirksomhet og at det dermed skal beskattes av det. Men dette må man nesten sjekke hos sitt lokale fylkesskattekontor for å få den offisielle versjonen.

Personlig så har jeg et enkeltmannsforetak som jeg lar denne hobbyen gå gjennom for å vere på den sikre siden.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Skatt på gevinst

Post by fredsjo »

Kjapt spørsmål til dette. Jeg har og et enkeltpersonforetak som driver med bildeler og lignende.

Kjøper du bilene dine inn på bedrifta da, og selger dem ut fra den og? Står dem registrert på firmanavnet ditt? For i såfall så kan du jo vel utgiftsføre hele reisa til Tyskland, opphold, mat, og videre drivstoff og lignende når du bruker bilen i Norge.. Men er jo ikke helt realistisk å ha f.eks A5 som firmabil? :p
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Skatt på gevinst

Post by Ole Reidar »

Jeg tar inn bilene som jeg henter på oppdrag gjennom firmaet mitt, så de står på det når de blir tatt inn til landet. A5en eier jeg privat så den tok jeg inn privat :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Skatt på gevinst

Post by fredsjo »

Da er jeg med.. :)
Post Reply