import fra italia

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
jostein
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Mon 14 Jan 2008, 19:59

import fra italia

Post by jostein »

hei, er det noen som har erfaring med kjøp av bruktbil fra italia? noen store forskjeller fra å handle i tyskland? hvordan er reglene for momsrefusjon og utførsel derifra generell? hvis noen har erfaringer, eller linker til skandinavisk\engelsk språklige nettsider hadde jeg satt pris på det.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Hei og velkommen hit... :)

Personlig har jeg ingen erfaring med eksport av varer fra Italia. Utifra det jeg kan skjønne så bør prosedyren for refundering av mva vere den samme siden Italia er EU-land. Italiensk mva ser ut til å vere på 20%.

Men med mitt inntrykk av italienere som bakgrunn så hadde jeg personlig ikke kjøpt bil der nede. Både trafikkmønster og en viss avslappa holdning gjør at jeg føler meg tryggere lenger nord i Europa!

Mulig andre har erfaringer som kan motbevise mine fordommer dog... ;)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
jostein
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Mon 14 Jan 2008, 19:59

Post by jostein »

Ser poenget dit med italiensk kjøremønster, de har en mildt sagt annen kjørestil en oss i norge. Biler uten småbulker er vell heller unntaket...

Har hatt litt problemer med å finne info om momsrefusjon på bruktbil fra italia, men for nye ting virker det greit. Kan vell trekke konklusjonen at momsrefusjon er mulig ut ifra at det finnes masse italineske biler på autoscout og mobile som er merket med MwSt. ausweisbar.

Har i uansett kun planer om å handle med store forhandlere, uansett hvor jeg handler, tror ikke risikoen for å bli lurt er noe større i italia enn andre steder i vesteuropa.
Post Reply