Importere bil med senkefjærer uten TÜV/godkjenningspapirer?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Nénmacil
Medlem
Posts: 2
Joined: Thu 30 Apr 2009, 08:13

Importere bil med senkefjærer uten TÜV/godkjenningspapirer?

Post by Nénmacil »

Hei,

Jeg vurderer å importere bil fra Sverige, da jeg har kommet over en relativt sjelden bil jeg kunne tenke meg.
Bilen virker å være i god stand, men eier har ettermontert uoriginale senkefjærer som det ikke finnes TÜV/godkjenningspapirer til for denne biltypen/modellen. Hvordan stiller Statens Vegvesen seg til dette med tanke på visning for registrering av bilen på norske skilter? Jeg er selvfølgelig klar over at det verken er lurt eller lov å kjøre med deler som ikke er godkjent, men jeg lurer ganske enkelt på om det er en vei rundt? Det er selvfølgelig ingen permanent løsning, men heller for å "kjøpe tid" og spare penger frem til jeg finner noen TÜV godkjente senkefjærer.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil med senkefjærer uten TÜV/godkjenningspapirer?

Post by Ole Reidar »

Om du skal ha dette i vognkortet så må du stille med alle papirer i orden. Et alternativ er å sette på orginale fjærer ved visning for å få bilen godkjent, men jeg vil ikke anbefale dette!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Nénmacil
Medlem
Posts: 2
Joined: Thu 30 Apr 2009, 08:13

Re: Importere bil med senkefjærer uten TÜV/godkjenningspapirer?

Post by Nénmacil »

Ok, men spørsmålet er... Vil de henge seg opp i at bilen har uoriginale dempere uten TÜV/godkjenningspapirer i det bilen skal inn til visning første gang? Eller gjennomfører de ikke noen form for teknisk kontroll/gjennomgang i det hele tatt før bilen får norske skilter? Problemet mitt er at originale dempere og fjærer til denne bilen koster vanvittig mye, på grunn av kombinasjonen AWD og automatisk nivåregulerte dempere. Det finnes heller ikke så mange TÜV godkjente senkefjærer på markedet til denne biltypen/modellen.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil med senkefjærer uten TÜV/godkjenningspapirer?

Post by Ole Reidar »

Er bilen typegodkjent og har papirer på det så blir det ikke gjennomført noen teknisk kontroll. Men dette må du nesten sjekke med din lokale trafikkstasjon :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply