Noen som vet om nettsider til lister over CO2 utslipp?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
howard
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 30 Jul 2007, 02:41
Location: Kristiansand

Noen som vet om nettsider til lister over CO2 utslipp?

Post by howard »

Noen som vet om nettsider til lister over CO2 utslipp?

Jeg lurer forresten på om jeg skal importere for første gang fra tyskland nå til våren/sommeren for så og selge den igjen. Jeg vil bruke tiden frem til da på å undersøke/analysere hva slags bil jeg skal importere. Jeg har minimal egenkapital så kommer til og låne 200 000 kr ved første importbil. Kjøpte nettopp en 92 MX-3 1.6, og fant ut at det var mye interesse for denne, så tenkte litt på storebror MX-5. Hvis noen kunne hjelpe meg litt med hvordan det skal gjøres og hva jeg bør velge og se etter, ville jeg vært veldig takknemmelig.

Mvh Håvard :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Hei og velkommen!

Er bilen av nyere dato er det bilnorge sin miljøstatus liste som gjelder. Utover dette så har jeg ingen andre tall å gå utifra enn de som er oppgitt i bilanonnsene. Men kanskje noen andre vet..... :)

Hva lurer du på i forhold til importen?
howard
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 30 Jul 2007, 02:41
Location: Kristiansand

Post by howard »

Ole Reidar wrote:Hei og velkommen!

Er bilen av nyere dato er det bilnorge sin miljøstatus liste som gjelder. Utover dette så har jeg ingen andre tall å gå utifra enn de som er oppgitt i bilanonnsene. Men kanskje noen andre vet..... :)

Hva lurer du på i forhold til importen?
Jeg lurer egentlig på hvordan selve kjøpet bør foregå (hvor reiser jeg, hvem kjøper jeg av og hvordan får jeg bilen med meg tilbake på enklest mulig vis(har sjekket transportfirmaet du anbefaler de tar ca 3800,- fra kiel til drammen)) og hvordan markedsføre bilen for å få solgt den fortest mulig.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Det beste (og artigste) er jo å reise til Tyskland og hente bilen selv. Nå for tida får man fly fra Torp til f.eks Bremen for 79 kr! Når det gjelder hvor man skal kjøpe så er mesteparten av Tyskland trygt så lenge du kjøper hos en seriøs forhandler. Den eneste geografiske plasseringen som man bør styre unna er Berlin, der er det en del svindelforetak. Jeg har også blitt fortalt at det er en del Tyrkere som driver med bilsalg i Tyskland, og sjansen for å bli lurt hos en av disse er betraktelig større enn hos Tyskere.

Og når du først er i Tyskland så tar det ikke lange biten å kjøre hjem. F.eks fra Frankfurt og til en dansk havn så burde turen gå greit på ca ni timer i følge Viamichelin. Så dersom du har tid til å være der nede en liten stund så vil jeg anbefale deg å plukke deg ut noen kandidater for å kikke på.

Når det gjelder markedsføring her til lands så er det beste virkemiddelet
finn.no. Hvis du i tillegg legger ut en post på miata forumet så kan du kanskje gjøre rette folka oppmerksom på at du har en bil til salgs!

Nå skal det sies at jeg har prøvd å formidle mx-5 fra Tyskland mot markedet her i Norge, og selv med en pris som har ligget 40 000 under norske priser så har ikke responsen vært stor. Så dette er tydligvis ikke de letteste bilene å selge.... :?
howard
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 30 Jul 2007, 02:41
Location: Kristiansand

Post by howard »

Vet du om et "sikkert" bilsalg? en modell man tjener penger på (fra 30 000 og oppover) som blir borte raskt? jeg kan eventuelt låne opp til 400 000 med pant i bolig, men høyere blir vanskelig for meg.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Ingen av bilene i gode kjøp som frister? Jeg kan selfølgelig ikke garantere for hvor lett en enkelt bil er å selge igjen sånn på sparket, men generelt sett så ville jeg tro at nyere biler (gjerne stasjonsvogner) med brukende dieselmotor og det meste av utstyr bør vere lette å omsette.

Husk også på at investeringen ved videresalg ikke blir så enormt stor siden du ikke trenger å betale engangsavgiften før bilen er solgt. Ulempen med det er naturligvis at bilen må kjøres på prøveskilt i denne perioden.
howard
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 30 Jul 2007, 02:41
Location: Kristiansand

Post by howard »

hehe. ok takker :) jeg kommer til og spørre mere når det begynner og nærme seg, i mellomtiden kommer jeg til og prøve og finne "familiebiler" med utstyr, antar disse er lettest og selge.

takk for rask og god respons

Mvh Håvard
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Bare å spørre! Hvis du finner gode kjøp så feel free til å legge disse inn under "gode kjøp". Denne kategorien skal naturligvis utvides etterhvert.

Bare hyggelig å kunne hjelpe..... :)
ignite
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Thu 09 Aug 2007, 13:32

CO2 oversikt

Post by ignite »

På Statens Vegvesens sider finnes det oversikt på alle biler fom 2001:
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?cid ... Mal&c=Page
Post Reply