Trenger man alltid Ausfuhranmeldung?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
clundestad
Medlem
Posts: 2
Joined: Sat 14 Aug 2010, 01:02

Trenger man alltid Ausfuhranmeldung?

Post by clundestad »

Jeg er i ferd med å debutere som bilimportør og tror jeg kontroll på det meste. Har funnet en potensiell veteranbil i Tyskland og har fått en tysk kamerat til å prøvekjøre og sjekke at alt er i orden.

Men det er en ting jeg lurer på - dette med Ausfuhranmeldung. Trengs det i alle tilfeller, eller bare når man har mulighet for å få refundert moms? I mitt tilfelle er det ingen moms som kan refunderes. Må jeg likevel ordne med dette?

Og har jeg forstått det riktig at dette skal fylles ut av forhandleren og stemples hos det nærmeste tollkontoret? For deretter å stemples før jeg kjører ombord i ferga i Kiel?

Jeg setter pris på hjelp. Utmerket forum, forresten!

-Christian
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Trenger man alltid Ausfuhranmeldung?

Post by Ole Reidar »

Som du er inne på så trenger du ikke ausfuhrbegleitdokument når du ikke skal få mva refundert. Det enaste du trenger da er vognkort og kvittering for kjøpesum.

I tilfeller der det trengs et ausfuhrbegleitdokument så blir dette laga lokalt hos selgeren sitt tollkontor og du leverer dette papiret inn hos det tollkontoret som er ved yttergrensa av EU. Dvs at tar du Kiel-ferga hjem så blir det på kaia i Kiel. Kjører du hele veien hjem blir det på Svinesund.

Legg gjerne inn erfaringene dine med forhandler når handelen er gjort!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
clundestad
Medlem
Posts: 2
Joined: Sat 14 Aug 2010, 01:02

Re: Trenger man alltid Ausfuhranmeldung?

Post by clundestad »

Takk for svar! En ting mindre å tenke på.
Noe spesielt å tenke på på kaia i Kiel? Kjøre på grønt?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Trenger man alltid Ausfuhranmeldung?

Post by Ole Reidar »

Du trenger ikke gjøre noe på kaia i Kiel så lenge du ikke skal ha moms refundert. Bare å kjøre rett ombord. Rødt eller grønt er når du kommer til Norge, her kjører du selvsagt på rødt!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
AsbjørnH
Nybegynner
Posts: 16
Joined: Sat 03 Nov 2012, 06:39

Re: Trenger man alltid Ausfuhranmeldung?

Post by AsbjørnH »

Hvordan fungerer egentlig dette med ausfuhrbegleitdokument?

Er i prosessen i å importere en bil fra Nederland. Selger har dessvere ingen erfaring med eksport av biler til land utenfor EU som Sveits og Norge der moms er refunderbar.

Holder det å skaffe seg et slikt dokument og få dette sjekket på Svinesund? Hva skjer så? Får selger automatisk penger på konto eller hvordan fungerer dette? Går det elektronisk?

Ønsker å sette meg inn i hvordan hele prosessen fungerer slik at jeg kan forstå den, slik at jeg får tilbake momsen da den utgjør en betydelig sum i disse ugunstige tidene for den norske kronen

Men er det virkelig så enkelt som jeg beskrev det? Jeg tviler. Noen som vet?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Trenger man alltid Ausfuhranmeldung?

Post by Ole Reidar »

Det er ikke så enkelt som du beskriver nei. Tollkontor/speditør i den regionen selger er utsteder utførselspapiret og så må dette scannes og sendes tilbake elektronisk. Det er dette som er dokumentasjonen på at bilen er ute av EU. Denne scanningen gjør du på Svinesund om du passerer der. Tar du båt til Norge fra Kiel eller Danmark så må denne scanningen gjøres ved tollkontoret der.

Evt. kan du sende meg en pm eller mail så kan jeg bistå deg slik at du slipper å betale moms via mine kontakter i Tyskland :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply