Beregning av avgift. HK eller Co2

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
panasonic76
Medlem
Posts: 1
Joined: Sat 09 Jul 2011, 01:09

Beregning av avgift. HK eller Co2

Post by panasonic76 »

Hei jeg får ønske meg selv velkommen til dette forumet. :)

Driver å funderer på å ta inn en Ford Expedition Limeted 2007 mod fra USA men har noen spørsmål rundt dette. Da jeg så fant dette forumet, så regner jeg med at det er noen her inne som har vesentlig mer peil enn meg som er rimelig blank.

Titter som sagt på denne Expedition men ser på tollkalkulatoren at det er ganske stor forskjell på hvor mye man skal betale inn til Sigbjørn avhengig av hva man taster inn på kalkulatoren. Bilen har en 5,4 liters V8 som yter 300 hk og veier 2630 kg. Co2 utslippet er på 260.

Om man beregner med HK så koster det 158.000 i avgifter, mens med Co2 så detter det ned til 104.000. Så spørsmålet er HVA skal man bruke til beregning? I dette tilfellet er det jo ganske stor forskjell.

Noen som har et godt svar på dette?

Kan jo samme slengen nevne at planen er å gjøre den om til en varebil kl.2. Noen som vet hvilke firmaer som bygger om og hva de eventuellt tar for jobben?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Beregning av avgift. HK eller Co2

Post by Ole Reidar »

Hei og velkommen hit!

Alle biler som er registrert fra og med 2001 skal bruke co2 og ikke ccm ved beregning av avgift. Når det gjelder ombygging til varebil har jeg ingen erfaring selv, men jeg vet at det finnes flere som gjør dette. Google it!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Daor
Nybegynner
Posts: 13
Joined: Fri 11 Feb 2011, 23:19

Re: Beregning av avgift. HK eller Co2

Post by Daor »

Bilar som importeras från Usa beräknas alltid med ccm och inte c02, tydligen så beräknas c02 på bilar i usa på ett annat sätt än i norge vilket inte godkänns av toll og avgiftsdirektoratet.

/David
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Beregning av avgift. HK eller Co2

Post by Ole Reidar »

Daor wrote:Bilar som importeras från Usa beräknas alltid med ccm och inte c02, tydligen så beräknas c02 på bilar i usa på ett annat sätt än i norge vilket inte godkänns av toll og avgiftsdirektoratet.

/David
Jøss.... så lærer man noe nytt :) Har du linker til informasjon om dette fra Tollvesenet?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Daor
Nybegynner
Posts: 13
Joined: Fri 11 Feb 2011, 23:19

Re: Beregning av avgift. HK eller Co2

Post by Daor »

Ser ut som att jag får rätta mig lite, det är från 2010 möjligt att ta in bilar från usa på C02 beräkning men man måste bekosta C02 målingen på egen hand. Har inga länkar till tollmyndigheterne men detta är vad amcar.no skriver

"Når det gjelder beregning av engangsavgift på bil som er nyere enn tretti år, kan du fra 2010 også bruke CO2-utslipp som avgiftsgrunnlag i stedet for sylindervolum. For å finne de faktiske CO2 tallene på den aktuelle bilen må det utføres avgasstester ved et godkjent, uavhengig laboratorium. Det nærmeste befinner seg i Stockholm. En slik avgasstest koster ca. Skr. 25.000,- til AVL (www.avl.com) i Sverige. Men siden avgiftene på CO2-utslipp stiger år for år kan det etter hvert bli en marginal økonomisk fordel kontra å betale engangsavgift ut fra sylindervolum."

Här är länlk till sidan http://webcache.googleusercontent.com/s ... .google.no
Post Reply