Ta inn ny bil via dinbilpartner.no?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Ta inn ny bil via dinbilpartner.no?

Post by larserso »

Har importert et par 3 år gamle brukte BMW 5-serier i det siste og i den forbindelse har en kollega spurt om tips da han vurderer anskaffelse av en BMW X3 av nye typen. Oppdager at 2011 X3 med ca 10.000km koster det samme som ny på dinbilpartner.no. Er det virkelig så mye å spare? Hva slags risiko tar man? På BMW Norge sine sider ender prisen opp på 671.000 (dinbilpartner oppgir 679.000), mens dinbilpartner.no skal ha 552.000,- med samme utstyr. Da kan man legge i 15.000,- for 5 års garanti (er den dårligere enn fra norsk importør)og enda spare over 100.000,-. Med litt rabattavtaler hos norsk forhandler er fortsatt besparelsen i størrelsesorden 60-70.000,-. Er det noe som burde tilsi at man likevel burde kjøpe hos norsk forhandler?

For morroskyld satte jeg opp en 520d stasjonsvogn med akkurat det utstyret jeg ville ha og besparelsen kom på 160.000,-....
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Ta inn ny bil via dinbilpartner.no?

Post by Ole Reidar »

Risikoen ved handel hos Dinbilpartner er liten. Du kan t.o.m velge å binde valutakursen så da er alt veldig forutsigbart :) Største ulempen blir nok ventetiden!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Ta inn ny bil via dinbilpartner.no?

Post by halvardk »

Bladde gjennom litt eldre innlegg her.

Viktig å være klar over at risikobildet er litt mer komplisert enn dette.
I og med at DBP kun er en agent så må man forholde seg til at mesteparten av risikoen er knyttet opp mot den utenlandske forhandleren som DBP formidler salget for. Ikke nødvendigvis så enkelt å vurdere risikoen for at f.eks. en polsk bilforhandler kan gå konkurs...og hva skjer hvis det skulle oppstå kompliksjoner (og det skjer iblant - forsinkelser, feil ved utstyrsnivå på levert bil etc)?
Kevlar
Aktiv bruker
Posts: 28
Joined: Tue 31 Mar 2009, 09:14

Re: Ta inn ny bil via dinbilpartner.no?

Post by Kevlar »

Når det gjelder BMW, så får vel dinbilpartner disse fra Polen. Når man bruker konfiguratoren, så har man mulighet til å kjøpe en "5års fabrikkgaranti". Alt høres bra ut og jeg selv er nære på å kjøpe meg en bmw der.....MEN har lest på bmw forum att denne "5års fabrikkgaranti" faktisk ikke blir godtatt av BMW Norge, ergo har man kun 2års fabrikkgaranti. Har ikke fått bekreftet dette selv, men det står iallefall på bimmers forumet.
Itillegg er det uklart om BMW fra dbp har "cold climate" versjon.
Dinbilpartner har mange fornøgde kunder ( er mitt inntrykk og har også en bekjent som handlet Audi hos de for noen år tilbake), men når det gjelder BMW og den 5års garantien, så er jeg spektisk.
Er det noen som kan motbevise eller tilføye noe her, så er innspill bare positivt.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Ta inn ny bil via dinbilpartner.no?

Post by Ole Reidar »

Kevlar wrote:Når det gjelder BMW, så får vel dinbilpartner disse fra Polen. Når man bruker konfiguratoren, så har man mulighet til å kjøpe en "5års fabrikkgaranti". Alt høres bra ut og jeg selv er nære på å kjøpe meg en bmw der.....MEN har lest på bmw forum att denne "5års fabrikkgaranti" faktisk ikke blir godtatt av BMW Norge, ergo har man kun 2års fabrikkgaranti. Har ikke fått bekreftet dette selv, men det står iallefall på bimmers forumet.
Itillegg er det uklart om BMW fra dbp har "cold climate" versjon.
Dinbilpartner har mange fornøgde kunder ( er mitt inntrykk og har også en bekjent som handlet Audi hos de for noen år tilbake), men når det gjelder BMW og den 5års garantien, så er jeg spektisk.
Er det noen som kan motbevise eller tilføye noe her, så er innspill bare positivt.
Så vidt meg bekjent er dette med garanti riktig slik du beskriver det. Etter mitt skjønn er det kun Audi hvor du kan få 5 års fabrikkgaranti ved import. De andre tilbyr forskjellige ting som hos noen blir markedsført som garanti. Dette dreier seg som regel om "garanti" som blir gitt gjennom forsikringsselskap og ergo må evt. reklamasjon gå via dem og ikke importøren i Norge.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Ta inn ny bil via dinbilpartner.no?

Post by halvardk »

Slik jeg forstår det så tilbyr DBP:
BMW - 2 års fabrikkgaranti og mulighet for 3 års ekstra garanti. For de siste 3 årene ser det for meg ut til å være forsikring og ikke fabrikkgaranti.
VW - 5 års fabrikkgaranti på bestillinger fra mars. Når det eksplisitt står 3 års VW fabrikkgaranti som tillegg til de første 2 årene, så oppfatter jeg denne som tilsvarende norsk forhandlergaranti.

Hvis dere mener at jeg tar feil så hadde det vært interessant hvis dere kan forklare hvorfor...
Post Reply