Oversettelse av vognkort

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
trohaugen
Medlem
Posts: 1
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:08

Oversettelse av vognkort

Post by trohaugen »

Er det noen som har erfaring med krav om oversettelse av norsk vognkort og eksportkvittering til tysk for at tysk forhandler skal kunne refundere moms?
Forhandleren jeg har kjøpt en BMW fra (Phillip Automobile GmBH i Duisburg) krever en offisiell oversettelse av disse dokumentene med stempel og signatur for å refundere moms. Har ikke kontaktet vegvesenet enda, men tviler på at de har en tysk versjon av disse dokumentene "liggende på lur"...Noen som har noen ideer?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Oversettelse av vognkort

Post by Ole Reidar »

Her synes jeg forhandler krever i overkant mye og dette har jeg aldri opplevd!

I Tyskland virker det som om dokumentasjonskravet i forhold til momsen er forskjellig alt etter hvilken region forhandleren ligger i. I utgangspunktet skal det vere nok at forhandler får tilsendt "Ausgangsvermerk", noe som skjer automatisk når du leverer "Ausfuhrbegleitdokument" ved EUs yttergrense.

Jeg har dog opplevd at jeg har måttet sende kopi av norske tollpapirer og norsk vognkort, tollpapiret f.eks er jo en fast standard, så dette bør jo forhandler godta?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Atleg@innovator.no
Medlem
Posts: 1
Joined: Thu 21 Mar 2013, 21:33

Re: Oversettelse av vognkort

Post by Atleg@innovator.no »

Hei. Jeg har også hørt at man må oversette norsk vognkort til tysk for å få igjen momsen fra tysk leverandør. Har undersøkt, og det koster ca kr. 1400,- for jobben fra autorisert translatør. Men når først dette er gjort kan man bruke papirene igjen og igjen. Hvis vi spleiser koster dette kun kr. 700,- for hver av oss. Og hvis noen andre trenger det kan de kjøpe fra oss for f.eks kr. 300,- ? Ta kontakt. tlf. 90094995. Atle.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Oversettelse av vognkort

Post by Ole Reidar »

Som nevnt tidligere så synes jeg dette er latterlig. Etter min mening så er det bare å handle hos andre forhandlere om de krever dette!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Oversettelse av vognkort

Post by Obello »

Råka omtrent ut for det samma nylig, dvs. forhandler krevde dokumentasjon på at bilen var registrert i Norge før mva ble refundert. For mitt vedkommende holdt forsåvidt med det norske vognkortet. Står jo en linje i headingen der på tysk...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Oversettelse av vognkort

Post by Ole Reidar »

Jeg er i Tyskland i skrivende stund og fikk i dag anledning til å diskutere denne problemstillingen med mine kontakter her nede. Det de sa er at spesielt Mercedes har en policy for at det kreves MYE før man får refundert moms. Det ble bl.a nevnt at de nå krevde at en advokat måtte gå god for at vognkortkopien som ble sendt til forhandler var ekte.

Jeg må si jeg ble mildt sjokkert over dette! Alle bilene jeg bistår med å hente inn blir kjøpt netto, men tidligere kan jeg huske at jeg har hatt enkelte forhandlere som krevde at kopi av vognkortet ble sendt, men da har det alltid vært ok med det norske.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply