Anbefalte biler + alternativ import beregning

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Tarzan76
Medlem
Posts: 2
Joined: Wed 31 Oct 2012, 20:26

Anbefalte biler + alternativ import beregning

Post by Tarzan76 »

Hei,

Jeg er ny på dette forumet men jeg håper på noe at noe kan gi meg noe tips:

Jeg vurderer å importere en bil fra enten Sverige eller Tyskland og har satt opp et budsjett på inntil NOK: 200.000.
Grunnen til at jeg vurdrer å importere fremfor å kjøpe i Norge er for håper å kunne spare noen tusenlapper.
Jeg ser jo at det vrimler av bruktbiler særlig i Tyskland, og det er til tider vanskelig å ikke minst få oversikten samt å vite om man faktisk sparer penger på modellene jeg har sett meg ut.

Primært ser jeg på modeller som Audi, BMW, men er også interessert i andre modeller fra 2008 og oppover.
Har også satt kriterier som maks km 60.000 og minimum HK 120.

Hvis det er noe som har noen tips å komme med setter jeg stor pris på det.

Jeg har også lest mye rundt dette med alternativ beregning for import av kjøretøy og slik jeg har forstått beregningen lønner det seg kun å be om dette hvis bilen har høyere km enn gjennomsnittet. F.eks en bil fra 2008 med kun 20.000,00 km vil bli beregnet med en høyere importavgift ved å bruke alternativ beregningsmodell, en å bruke standard beregnigsmodell?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Anbefalte biler + alternativ import beregning

Post by Ole Reidar »

Hei!

Generelt vil jeg tipse deg om å bruke www.mobile24.no til å lete etter potensielle biler. Her får du utregnet hva bilens pris vil bli før pruting og dine kostnader til frakt osv.

Når det gjelder alternativ beregning så er det riktig at biler med høyere kmstand enn gjennomsniytet for den modellen vil få fratrekk og tilsvarende tillegg for biler med lavere kmstand. Men det er ikke bare dette som spiller inn ettersom man lager et forholdstall mellom indeksregulert historisk nybilpris og nåværende bruktbilpris. Dette gjør igjen at biler med høyt verdifall vil komme gunstig ut ved alternativ beregning.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
elfranse
Nybegynner
Posts: 5
Joined: Sun 09 Dec 2012, 11:14

Re: Anbefalte biler + alternativ import beregning

Post by elfranse »

Hei
Ser du henviser til mobile24.no. Er dette en seriøs aktør i bransjen?
Har snoket litt inne på deres sider, synes den er grei å forholde når det gjelder å se sluttsum på bil til norge.
Men er litt usikker på om jeg får opp alle biler i f.eks Tyskland for når jeg søker på Volvo v70 awd fra 09 mod så får jeg opp bare 1.....
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Anbefalte biler + alternativ import beregning

Post by Ole Reidar »

Det er viktig å være klar over at Mobile24.no egentlig bare er en norsk utgave av mobile.de sine sider med utregning av avgifter i tillegg. Her er det viktig å være obs på at endelig utregning får du ikke gjort før du har de konkrete verdiene på den bilen du vurderer.

Så du skal finne de samme bilene der. Når det gjelder ditt spesifikke søk så ville jeg unnlatt å benytte fritekstsøket og heller velge firehjulstrekk som utstyr.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply