Import - rødboka m.m.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Her har det skjedd mye, men vært svært liten fremdrift... Den opprinnelige bilen glapp foran nesa på meg (grunnen var rett og slett at jeg ikke ble komfortabel på avgiftsberegningen, og når jeg to dager etter reservasjonstiden min sa "jeg tar'n" var det for sent...).

Fant bil nr. 2, annonsert med 1. reg 10-2010, mens når jeg mottok kontrakt viste det seg at 1. gangsreg var 01-2011. Vips ble bilen 65 tkr dyrere og dermed uaktuell.

Tok flyet til Berlin på lørdag, fant en tredje - og endelige - Jaguar! Kontrakt signert, flyr ned fk lørdag og kjører den hjem. Nå vet jeg i hvert fall hva avgiftene skal bli, så får vi se om tollkontoret også kan det...

Et par spm her;

dette er en hvit bil :shock: . Jeg har derfor inngått avtale med et firma i Tyskland som skal helfoliere bilen. Kan dette bli et problem med biltilsynet i Norge, anyone knows?

Hvilke dokumenter må jeg sørge for å få med fra forhandler? Har lest forumet, men finner liksom ikke oversikten. Vet at jeg må ausfürer-et-eller-annet, men er vel andre viktige dokumenter ifbm fortolling, godkjenning etc?

Sist; jeg ender opp med å måtte betale mva til forhandler. Dette ordnes da på siste stasjon ut av EU, ikke sant? Som er Svinesund for mitt vedkommende.

Nå er i hvertfall kjøpet i gang, spennende å se endelig beregning på avgifter på tollkontoret. Surrer dem, skal jeg lage et sant hel**** for dem :twisted:
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

Obello wrote:Her har det skjedd mye, men vært svært liten fremdrift... Den opprinnelige bilen glapp foran nesa på meg (grunnen var rett og slett at jeg ikke ble komfortabel på avgiftsberegningen, og når jeg to dager etter reservasjonstiden min sa "jeg tar'n" var det for sent...).

Fant bil nr. 2, annonsert med 1. reg 10-2010, mens når jeg mottok kontrakt viste det seg at 1. gangsreg var 01-2011. Vips ble bilen 65 tkr dyrere og dermed uaktuell.

Tok flyet til Berlin på lørdag, fant en tredje - og endelige - Jaguar! Kontrakt signert, flyr ned fk lørdag og kjører den hjem. Nå vet jeg i hvert fall hva avgiftene skal bli, så får vi se om tollkontoret også kan det...

Et par spm her;

dette er en hvit bil :shock: . Jeg har derfor inngått avtale med et firma i Tyskland som skal helfoliere bilen. Kan dette bli et problem med biltilsynet i Norge, anyone knows?

Hvilke dokumenter må jeg sørge for å få med fra forhandler? Har lest forumet, men finner liksom ikke oversikten. Vet at jeg må ausfürer-et-eller-annet, men er vel andre viktige dokumenter ifbm fortolling, godkjenning etc?

Sist; jeg ender opp med å måtte betale mva til forhandler. Dette ordnes da på siste stasjon ut av EU, ikke sant? Som er Svinesund for mitt vedkommende.

Nå er i hvertfall kjøpet i gang, spennende å se endelig beregning på avgifter på tollkontoret. Surrer dem, skal jeg lage et sant hel**** for dem :twisted:

Når det gjelder farge så vil det nok være fargen som står i det tyske vognkortet som vil være det som gjelder i det norske også.

De viktige dokumentene du må ha med er:

- Faktura fra selger (danner grunnlag for norsk mva)
- Ausführbegleitdokument (dette blir behandlet ved grensen ut av EU - i ditt tilfelle Svinesund)
- Vognkort del 1 og 2
- COC dokument


De to siste punktene er viktig i forhold til visningen av bilen på trafikkstasjonen.

Når det gjelder momsen så blir ausführbegleitdokumentet behandlet på grensen ut av EU (altså Svinesund), og forhandler skal så få bekreftelse på dette via Tollkontoret som har utstedt dokumentet. Dermed kan han refundere tysk mva til deg. Husk også at du har muligheten til å betale norsk mva på Svinesund. Anbefaler dette!

Til slutt: Pass på å ha tyske tollskilt (exportkennzeichn) når du skal kjøre hjemover! Alternativt må du ha tyske prøveskilt til tysk grense og så norske prøveskilt derifra.

God tur og gratulerer med kjøpet!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Takk - igjen - Ole Reidar, må si du (og forumet) har vært til stor hjelp.

Jobber ved siden av tollstasjonen i Oslo, så svinger må innom støtt og stadig for å hente ut ulike bilpriser. Har nå en database over de fleste Jaguarer, BMW'er og Audi'er, interessant å leke med beregninene på disse... Og til mitt hell, ble Jaguar-prisene oppdatert i forrige uke...

Jeg kommer tilbake med endelige erfaringer (og avgifter) ;-)

Mvh
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

Bare hyggelig å være til hjelp! Jeg venter spent på utfallet av denne saken, men det virker som du har stålkontroll på den alternative beregningen, og dermed kan forvente en positiv opplevelse :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
gthorrud
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Fri 30 Jul 2010, 09:22

Re: Import - rødboka m.m.

Post by gthorrud »

Viktig!
Husk å få med en entydig formulering i kontrakten som sier at du får refundert tysk mva. Da slipper du å betale norsk mva på tysk mwst.
F.eks: "Rückerstattung Mehrwertsteuer nach Ausfuhr".

Aller best er det om du får 2 fakturaer. En med tysk nettopris og en for Mwst.
Mvh Geir
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Import - rødboka m.m.

Post by AreGar »

Obello wrote:Jobber ved siden av tollstasjonen i Oslo, så svinger må innom støtt og stadig for å hente ut ulike bilpriser. Har nå en database over de fleste Jaguarer, BMW'er og Audi'er, interessant å leke med beregninene på disse... Og til mitt hell, ble Jaguar-prisene oppdatert i forrige uke...
Du må gjerne notere ned priser på Mercedes CLS (-->08) og Mercedes E420/430 (+4matic) (96-03) neste gang :)
Siden alternativ kalkulatoren på mobile24.no er kun for registrerte og betalende brukere er det slutt på å bruke den :/

Setter pris på om du får sjansen til dette :)

Vil tro det er flere forumbrukere som gjør dette regelmessig så kunne kanskje vært en ide å ha en egen forumkategori hvor man kan fylle inn priser og markere disse med når de ble oppdaterte så flere kan få nytte av det?
Litt off-topic men.. :)
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

AreGar; skal se hva jeg får til ila noen dager, knipser i så fall bilde av prisene og legger de ut her.

En liten update;

Hadde en storveis kjøretur fra Berlin mandag forrige uke, alt gikk helt perfekt. Moms er betalt og time på Trafikkstasjonen fk. fredag. Deretter betale "ordnære" avgifter, for så å søke om alternativ avgiftsberegning...

Og selvfølgelig; for en bil, helt utrolig.
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m. FERDIG!

Post by Obello »

Da er jeg omsider i mål, bilen har fått norske skilter og tollvesenet har gjort sin avgiftsberegning (og jeg har betalt!).

Enden på visa var at jeg oppnådde en besparelse på 63.000 NOK ved bruk av alternativ avgiftsberegning. Helt ok når spennet på opprinnelige beregninger var besparelser fra 35-75 tkr (faktisk helt opp i 104 tkr på mobile24.no).

Iom. at søknad om alternativ avg.beregning først gjøres etter at bilen er registrert, blir det en rimelig god tidslagg fra man sitter og søker etter bil og leker med avgiftskalkulatorer til endelige avgifter beregnes. Dermed ble bruksfradraget enda større enn jeg trodde tidligere i prosessen. Dette så jeg for så vidt under veis, når jeg svippet innom tollvesenet for å sjekke priser.

Når det gjaldt hvilken bilmodell (jfr. innstegsmodell) som skulle brukes i beregningen, bommet jeg faktisk her, men verdifall på de ulike modellene var rimelig identisk (men jeg sparte 3 tkr på deres vurdering av "innstegsmodell" vs. min egen).

Knotete, men lærerik prosess og - ikke minst - en helt vanvittig herlig bil. Gliser hver gang jeg starter opp :D
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Import - rødboka m.m.

Post by AreGar »

Har du noen som helst innvirkning på hvordan de regner ut alternativ beregning eller er du prisgitt den enkelte saksbehandlers skjønn?
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Tja... Jeg la ved noen tall og sa at de var gitt meg av Tollstasjonen i Drammen (omtrent 100 % sant), men det var ikke tallene som ble lagt til grunn for den endelige beregning. Mao. ser de lett bort i fra ev. vedlegg/innspill vi måtte ha...

I forkant av søknaden snakket jeg med tollvesenet her i Oslo og forklarte mitt dilemma med at tre ulike tollstasjoner hadde indikert tre ulike fradrag. Jeg spurte hvor jeg kunne klage hvis jeg mente det var gjort feil i beregningen, men fikk til svar at det ikke var noen klageadgang. Hun forstod i og for seg problemet, men hadde ingen hjelp å komme med.

Jeg visste til slutt med 98 % sikkerhet hvilke mulige utfall min bil kunne få, både worst case og beste case, og variasjonen var såpass liten at jeg bare kjørte på. Hadde jeg fått noe spinnvilt tilbake, hadde jeg garantert ikke akseptert "ingen klageadgang".
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Import - rødboka m.m.

Post by AreGar »

Ja det er dette jeg også har forstått.
Ser derfor ikke helt hvorfor man skal betale masse penger til Eurotax for en verdirapport eller hva de selger for noe som vedlegg til søknaden når de glatt overser dette uansett...
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Nå husker jeg ikke i farten hva Eurotax tar for en utskrift, men tollvesenet har jo de samme dataene tilgjengelig free of charge. I Oslo står i hvert fall datamaskinen ute i hallen til benyttelse for hvermansen (mao ikke noe du må trekke kølapp for å få). Så hvis tilgang til tollstasjon er ETG bortkastede penger.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

Koster vel 500 kr pr utskrift fra bruktbilpris.no. Velger du tjenesten til mobile24.no så koster det 490 kr pr mnd for å ha tilgang til å teste ut alternativ beregning på deres nettsider.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Import - rødboka m.m.

Post by AreGar »

Men spørsmålet igjen om den utskriften er verd noe som helst.
Om den ikke brukes som vedlegg til søknaden er den vel bare grunnlag for spekulasjon og eventuell frustrasjon?
Det er jo nesten som å gå til ei spåkjerring for å høre hva som må byttes på bilen før eu-kontroll :D
Post Reply