Import - rødboka m.m.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Heisann. Jeg er på trappene til å hente en bil fra Tyskland. Det er en Jaguar 2011-mod som ihht til Beta-kalkulatoren til modile24.de kommer mildt sagt godt ut ved alternativ beregning. Deretter kontaktet jeg Eurotaxglass for få en second review av denne beregningen og betaler noen kroner for en rapport derifra. Denne henger ganske på greip ift mobile24.no.

Deretter snakker jeg med tollstasjonen på Drammen og får - etter litt trygling - bistand derifra. De kommer fram til et beløp som fortsatt gjør alternativ beregning gunstig, men ikke langt på nær så gunstig som det to første utregningen. Jeg har gravd litt i dette og ser at Tollstasjonen legger til for det ene og det andre, mens eurotaxglass var klare på at det var en "ren" bil som skulle ligge til grunn for avgiftsberegning. Jeg er nok - dessverre - tilbørlig til å tro at Tollvesenet har rett her, spesielt siden det faktisk er konkrete options/alternativer i rødboka.

Men; er det slik at denne rødboka (dvs. gjeldende brukpriser, snitt-km osv) oppdateres f.eks. ved inngangen til et nytt år? Noe som tilsier at jeg bør vente på ny utgave (vet overhodet ikke hvordan dette fungerer)?

Og; noen som vet hva eksportskilter koster? Takker for alle svar.

Mvh
gthorrud
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Fri 30 Jul 2010, 09:22

Re: Import - rødboka m.m.

Post by gthorrud »

Jeg er sikker på at Jaguar kommer godt ut av alternativt bruksfradrag.
Bruktbilprisene (rødboka) oppdateres månedlig og historisk nybilpris indeksreguleres årlig - dvs ved årsskiftet.

Det betyr at dersom du kjøper med 30-dagers eksportskilt (du har lov å kjøre på de i Norge i inntil 30-dager), så kan du komme litt gunstigere ut med avgiftsberegningen - siden du kan vente 1 måned med avgiftsberegningen.

En ting til som er verdt å merke seg, er at alternativt bruksfradrag kan slå spesielt heldig ut for biler som er førstegangsregistrert sent på året.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

Det er mye usikkerhet rundt akkurat dette. Eurotax sier at rapporten du får fra dem via tjenesten bruktbilpris.no skal være god nok til å benytte som vedlegg til søknad om alternativt bruksfradrag.

Jeg betaler 250 Euro for tyske eksportskilt med varighet i 30 dager.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Hjertelig takk for svar!!

Ja, Eurotax-rapporten skal duge som underlag, men viktig da at inn-dataen i rapporten er korrekt, tollstasjonen slår vel opp dataen selv uansett (?).

At det er besparelser på alternativ beregning, er ganske sikkert. Og har nå fått tall fra to tollstasjoner - som avviker med 30 tkr... besparelse på hhv 77 tkr og 45 tkr. Dyr blir moroa uansett:) Blir nok handel, vanskelig å stå i mot når hue har bestemt seg.

Takk igjen.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

Det som gjør at du har svingninger vil jeg anta er de forskjellige Tollkontorene sin tolking av bruktbilpris utifra prislistene til Eurotax. Her kan det være greit å understreke Tollvesenet sin egen uttalelse:

"Det presiseres at det kun er utstyr som fremgår av det sentrale motorvognregister (Autosys) som skal hensyntas ved beregning av forholdstallet. Ekstrautstyr utover det som fremkommer i Autosys skal således ikke hensyntas. Mange kjøretøy er priset med forskjellige utstyrsvarianter i prisoversiktene, og i slike tilfeller skal alltid prisen på rimeligste utstyrsvariant (innstegsmodell) benyttes. Ved avvik mellom prislistene er det rimeligste utstyrsvariant som finnes i begge prislistene som skal benyttes. Det skal derfor ikke beregnes tillegg eller gjøres fradrag i grunnprisen dersom kjøretøyet er utstyrt med, eller mangler ekstrautstyr som for eksempel skinninteriør, xenonlys etc."

Dette er hentet ut i fra rundskrivet som er sendt rundt i Tollvesenet. Hele dette skrivet kan du lese her.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Import - rødboka m.m.

Post by AreGar »

Så du har fått to beregninger fra forskjellige tollstasjoner med avvik på 30 000 kr?

Er det ingen måte å påvirke dette i søknaden med tanke på hva slags dokumentasjon man vedlegger?
Dette virker som en del risikosport for min del.
Har forsåvidt sett på listene over utførte beregninger at det kan avvike en god del på samme bil med kort mellomrom mellom beregningene.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

AreGar wrote:Så du har fått to beregninger fra forskjellige tollstasjoner med avvik på 30 000 kr?

Er det ingen måte å påvirke dette i søknaden med tanke på hva slags dokumentasjon man vedlegger?
Dette virker som en del risikosport for min del.
Har forsåvidt sett på listene over utførte beregninger at det kan avvike en god del på samme bil med kort mellomrom mellom beregningene.
Listene du tenker på er vel da beregninger utført av kontor for verdivurdering? Det gjelder i så fall biler som ikke står i prislistene. Det er betydelig større rom for skjønn her, med de avvik det kan medføre :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

AreGar wrote:Så du har fått to beregninger fra forskjellige tollstasjoner med avvik på 30 000 kr?
Yes, det er tilfellet. Faktisk har jeg fått en tredje utregning fra et spedisjonsfirma som ligger ca. midt i mellom. Så jeg velger å ta ytterpunktene til orientering og tenke at alt over worst-case er bonus. Skulle det komme ut enda dårligere, blir det nok et skår i gleden må jeg innrømme.

Helt konkret - og muligens er dette tilfelle spesielt - er det snakk om en Jaguar XJ 3.0D V6 Supersport LWB, 2011-mod som har gått 15.000 km. XJ 3.0D (275 hk) kommer i fire varianter; Premium, Premium Luxury, Portfolio og Supersport. I tillegg kommer samtlige varianter i enten short wheel based (SWB) eller long wheel based (LWB), hvor LWB er 12 cm lenger enn SWB. MEN; forskjellen på modellene er utelukkende utstyrsnivå. Uheldigvis for meg har vel da hver modelle (dvs hvert utstyrsnivå) fått egen plass i autosys, i motsetning til andre biler hvor base-car bare fylles opp med ekstrautstyr som ikke hensyntas i autosys. Og at forskjell i beregningene jeg har mottatt rett og slett kommer av at de tolker dette med utstyrsnivå ulikt; noen krysser av for alt, mens andre kanskje bare holder seg til grunnmodellen (?).
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Ole Reidar wrote:Her kan det være greit å understreke Tollvesenet sin egen uttalelse:

"Det presiseres at det kun er utstyr som fremgår av det sentrale motorvognregister (Autosys) som skal hensyntas ved beregning av forholdstallet. Ekstrautstyr utover det som fremkommer i Autosys skal således ikke hensyntas. Mange kjøretøy er priset med forskjellige utstyrsvarianter i prisoversiktene, og i slike tilfeller skal alltid prisen på rimeligste utstyrsvariant (innstegsmodell) benyttes. Ved avvik mellom prislistene er det rimeligste utstyrsvariant som finnes i begge prislistene som skal benyttes. Det skal derfor ikke beregnes tillegg eller gjøres fradrag i grunnprisen dersom kjøretøyet er utstyrt med, eller mangler ekstrautstyr som for eksempel skinninteriør, xenonlys etc."

Dette er hentet ut i fra rundskrivet som er sendt rundt i Tollvesenet. Hele dette skrivet kan du lese her.
Noen som tør uttale seg om dette kan gjelde min bil (se post over)? "Prislistene" - er det Jaguar sine prislister og/eller autosys-prisliste? I så fall tolker jeg det dit hen at innstegsmodellen skal legges til grunn. Dessverre er det ikke jeg som til syvende og sist står for utregningen, men et vedlegg til euortaxglass-rapporten kan vel ikke skade (hvor jeg legger inn grunnmodellen i beregningen på bakgrunn av hva som fremkommer i rundskrivet om utstyrsnivåer).

Kan bli spennende dette her...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

I utgangspunktet ville jeg ha sagt at bilen skal vurderes ut i fra grunnmodellen, evt med tillegg for LWB, men når du sier at alle utstyrsutgavene ligger i Autosys, så begynner tvilen å komme.

Vedlagt ser du bruktbilprisliste for gjeldende modell fra Eurotax, som du ser er det ganske store forskjeller utifra om du velger grunnmodell eller riktig utstyrsutgave med LWB :)

Alternativ beregning er vanskelig nok i utgangspunktet, men dette tilfellet virker ekstra komplisert!
Attachments
Side168.pdf
(61.98 KiB) Downloaded 1280 times
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Ole Reidar wrote:I utgangspunktet ville jeg ha sagt at bilen skal vurderes ut i fra grunnmodellen, evt med tillegg for LWB, men når du sier at alle utstyrsutgavene ligger i Autosys, så begynner tvilen å komme.
Tja, kanskje jeg blander her mellom Autosys og eurotaxglass sine lister - de er kanskje ikke like? I så fall, mente jeg eurotaxglass sin liste, det er vel den eneste jeg har sett. Noen som vet noe om autosys-listene? Snakket nettopp med en som mente at der lå kun basic facts.

Og i så fall - bruker da tollvesenet autosys-priser/modeller kun?

Igjen - meget takknemlig for alle tilbakemeldinger.

Mvh
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

Slik jeg har tolket det så ligger det kun basic i Autosys. Og det er dette som gjør at "nedlessa" utgaver kommer best ut ved alternativ bruksfradrag.

Så alt i alt vil jeg si at ting ser noe lysere ut for deg :) Og når alle dine forhåndsundersøkelser viser at du kommer i pluss ved å bruke alternativ beregning, så er det ingen tvil om at det er det du skal bruke. Eneste spenningen blir jo hvor mye du kan spare!

Fint om du holder oss oppdatert videre i denne saken :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Obello »

Tja, nå er muligens forvirringen komplett... Sendte en mail til Toll Midt-Norge hvor jeg forklarte situasjonen (som gjort i en av mine poster over (flere utstyrsvarianter osv)) og (!) henviste også til rundskrivet hvor det står at innstegsmodellen skal ligge til grunn for beregningen. Avlsuttet mailen med følgende:
"Før jeg tar turen til Tyskland er det veldig greit å få tilbakemelding fra dere på at det faktisk er innstegsmodellen som skal benyttes i den alternative avgiftsberegningen."

Svaret var som følger:
Emne: VS: Bilmport - alternativ beregning

Hei

Det er riktig. Billigste versjon på bruktpris og det samme på nybilpris. Det er viktig at det er samme bil på både bruktbilpris og nybilpris.

Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt og er ikke bindende for tollvesenet.

Kan muligens ikke klage på logikken, men det betyr i så fall et lavere fradrag. Drømmescenarioet er jo å bruke innstegsmodellen som gjeldende bruktpris og fullspec-modellen som inflasjonsjustert nypris... Trenger nok noen døgn å fordøye på, da dette kun var ment som en bil jeg skulle nyte i noen måneder. Ingen ambisjon om å tjene penger på dette - men i aller høyste grad en målsetning å ikke tape heller :?

Jeg poster enden på visa her på forumet.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Ole Reidar »

Intressant utvikling! Jeg er veldig spent på enden av visa her. Jeg ser av nybilprisene at disse bilene er veldig forskjellig prisa etter utstyrsnivå så da er det ingen tvil om at det vil ha mye å si ved utregningen av alternativt bruksfradrag :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Daor
Nybegynner
Posts: 13
Joined: Fri 11 Feb 2011, 23:19

Re: Import - rødboka m.m.

Post by Daor »

Jag tog nyligen in en bil på alternativ beregning där jag använde eurotax schema som underlag vid ansökan.

Min uppfattning är att Toll og Avgift följer det som står i Autosys og inte det som står i eurotax schemat. Feks så tog de inte med extrautstyr som jag skrivit fanns på bilen i beregning men la själva till ting som jag inte noterat i eurotax schemat men som finns i Autosys.

En annan ting som möjligen stödjer min teori är att vid visning av en importbil på biltillsynet noterar de aldrig ned vilken utrustning som finns på bilen vilket gör det omöjligt för Toll og Avgift att veta vilken utrustning som finns på bilen utan att kalla in bilen på en ny kontroll till biltillsynet. De gjorde de inte med mig och jag har aldrig hört om att de gjort det heller.

En sista ting är att om ni ser på datan som finns i Autosys så står det ingenting om vilken utrustning som finns på bilen, bara tekniska data. Prova själva på www.mekonomen.no(de har Autosys som backend) med ert egna regnummer. Toll og Avgift vet inte vilken utrustning som finns på bilen genom att använda Autosys och kan med andra ord inte ta med det i beräkningarna de gör.

Kan hända att jag har fel men när det gäller skillnaden på priserna på Jaguaren från Eurotaxschemat som du bifogade Ole Reidar beror väl det på att det är olika motorstorlekar på varianterna?

Oavsett, lycka till med importen !
Post Reply