Importere bil i fra Nord-Irland

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
whipl4sh
Medlem
Posts: 3
Joined: Tue 30 Apr 2013, 14:04

Importere bil i fra Nord-Irland

Post by whipl4sh »

Hei.
Har nå handlet meg en veteranbil i Nord-Irland. Har funnet en del info ang. import fra England, men ikke noe når det gjelder Nord-Irland. Derfor har jeg noen
praktiske spørsmål ang. importen.

1: Noen spesielle papirer som trengs for å importere i fra Nord-Irland kontra England? (Evt. komplett liste over hvilke papirer som trengs)

2: Kan bilen fraktes med de Nord-Irske skiltene?

3: Kan jeg kjøre bilen hjem fra Brevik på Nord-Irske skilter, eller må jeg ha prøveskilt?

4: Må selger gi beskjed noe sted om at bilen skal eksporteres?

5: Andre ting jeg burde tenkt på/ordnet på forhånd?


Ble kanskje litt mye, men har aldri importert bil før, så et sted må man jo starte:)
-Ola
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil i fra Nord-Irland

Post by Ole Reidar »

whipl4sh wrote:Hei.
Har nå handlet meg en veteranbil i Nord-Irland. Har funnet en del info ang. import fra England, men ikke noe når det gjelder Nord-Irland. Derfor har jeg noen
praktiske spørsmål ang. importen.

1: Noen spesielle papirer som trengs for å importere i fra Nord-Irland kontra England? (Evt. komplett liste over hvilke papirer som trengs)

2: Kan bilen fraktes med de Nord-Irske skiltene?

3: Kan jeg kjøre bilen hjem fra Brevik på Nord-Irske skilter, eller må jeg ha prøveskilt?

4: Må selger gi beskjed noe sted om at bilen skal eksporteres?

5: Andre ting jeg burde tenkt på/ordnet på forhånd?


Ble kanskje litt mye, men har aldri importert bil før, så et sted må man jo starte:)
-Ola
Hei,

Skal forsøke å svare så godt jeg kan:

1. Det viktigste du må ha for å få bilen registrert i Norge er faktura på kjøp og bilens dokumenter (vognkort og evt. annen dokumentasjon).

2. Dette tviler jeg på. Normal prosedyre er at bilen blir avregistrert og at du i så fall må ha midlertidige skilt. Usikker på hvordan dette stiller seg i Nord Irland. Skal bilen kjøres hjem til Norge eller fraktes på båt?

3. I norden bør du ha norske prøveskilt.

4. Vil anta at bilen må avregistreres fra selger ref. punkt 2.

5. Det viktigste du må tenke på er hvordan bilen skal komme til Norge og at du har all dokumentasjon på bilen, noe som vil hjelpe deg når bilen skal registreres :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
whipl4sh
Medlem
Posts: 3
Joined: Tue 30 Apr 2013, 14:04

Re: Importere bil i fra Nord-Irland

Post by whipl4sh »

Bilen skal fraktes med båt fra Immingham til Brevik. Selger skal selv frakte den til England, og laste den på båten selv.
Er det en mulighet for at han kan la skiltene sitte på under transporten, men at jeg bytter til prøveskilt når bilen kommer til Norge? Da har vi "to" forsikringer under transporten "i tilfelle rottefelle"..
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil i fra Nord-Irland

Post by Ole Reidar »

whipl4sh wrote:Bilen skal fraktes med båt fra Immingham til Brevik. Selger skal selv frakte den til England, og laste den på båten selv.
Er det en mulighet for at han kan la skiltene sitte på under transporten, men at jeg bytter til prøveskilt når bilen kommer til Norge? Da har vi "to" forsikringer under transporten "i tilfelle rottefelle"..
Kan du ikke forsikre bilen på chassinr umiddelbart? Alternativt kan du benytte transportforsikring? Jeg vil jo anta at selger er lite intressert i å la bilen gå ut av landet uten at han har fått den avregistrert?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
whipl4sh
Medlem
Posts: 3
Joined: Tue 30 Apr 2013, 14:04

Re: Importere bil i fra Nord-Irland

Post by whipl4sh »

Har forsikret den på chassisnr. allerede. Så da skal egentlig det holde?
Da gir jeg beskjed til selger om at han kan ta av skiltene på kaia i England. Takk for kjappe svar forresten :D Kjekt forum!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil i fra Nord-Irland

Post by Ole Reidar »

whipl4sh wrote:Har forsikret den på chassisnr. allerede. Så da skal egentlig det holde?
Da gir jeg beskjed til selger om at han kan ta av skiltene på kaia i England. Takk for kjappe svar forresten :D Kjekt forum!
Takk for ros :)

Vil absolutt tro det er godt nok ja! Vil anta at det er mest praktisk for selger også å ta med seg skilta når bilen er blitt lastet opp på båten.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply