Import av bil fra sverige

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
pjlol
Medlem
Posts: 1
Joined: Thu 09 Aug 2007, 21:25

Import av bil fra sverige

Post by pjlol »

Jeg har funnet bil i sverige som jeg tenkte å importere. Men hvordan er det med CO2avgift? gjelder det den bilen? det er 2002 Audi A4 1,9tdi. Hvordan er det når jeg skal importere? vet dem i tollen hvor mye CO2 utslipp i g/km den bilen har? Eller må jeg finne et eller annet dokument på hvor mye co2 utslipp den har?
howard
Aktiv bruker
Posts: 26
Joined: Mon 30 Jul 2007, 02:41
Location: Kristiansand

Re: Import av bil fra sverige

Post by howard »

pjlol wrote:Jeg har funnet bil i sverige som jeg tenkte å importere. Men hvordan er det med CO2avgift? gjelder det den bilen? det er 2002 Audi A4 1,9tdi. Hvordan er det når jeg skal importere? vet dem i tollen hvor mye CO2 utslipp i g/km den bilen har? Eller må jeg finne et eller annet dokument på hvor mye co2 utslipp den har?
CO2 avgiften har er med i engangsavgiften på samme måte som vrakpanten kw/hk utregning og vekt, og denne må du betale uansett hvor du importerer fra når du skal registrere bilen på hvite skilter. Dette skal stå i vognkortet, men om det ikke gjør det må du ha ECE eller COC papirer. Slike papirer kan du be forhandler om å skaffe eller du kan kjøpe dem til Audi fra denne siden.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Kan også legge til at jeg kjøpte ece dokument på hos de som Howard linker til når jeg henta Audien min. Vet ikke om det bare var jeg som var heldig, men jeg har fremdeles ikke fått krav om å betale for dette..... :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
AndersM
Medlem
Posts: 1
Joined: Tue 21 Aug 2007, 19:08

Post by AndersM »

hvordan er det med moms som kan tilbakebetales i sverige? Sett en bil som står til ca 100000sek men så sa svensken at momsen kommer i tillegg i sverige.

hvordan fungerer det med å få fritak av moms fra sverige? Så man ikke betaler dobbel moms..


Anders
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Jeg regner med at reglene for tilbakebetaling av mva er de samme. Dersom bilen har blitt kjørt i et firma med mva-regnskap og den blir eksportert ut av EU så kan du få refundert mva. Så vidt meg bekjent er svensk mva det samme som den norske (25%).

Vil også tro at rutinen er den samme. Selger får refundert mva fra staten når han kan bevise at bilen har blitt eksportert ut av EU ved hjelp av utførselsdokument som er stempla på grensa ut av EU.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply