Import av VW Golf 1,6tdi BM 2010-modell

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
2mas-
Medlem
Posts: 2
Joined: Wed 26 Jun 2013, 12:44

Import av VW Golf 1,6tdi BM 2010-modell

Post by 2mas- »

Hei,

Lurer på å importere ein VW Golf 1,6tdi bluemotion 2010-modell iløpet av fellesferien. Lurer da på litt forskjellig, har prøvd å lese meg opp på det meste

Har lagt budsjett på å kjøpe ein Golf til 10000Euro + tyskmoms. På kvitteringa blir den vel satt med pris inklusiv tysk moms. Må ein da betale norsk moms av tysk moms eller trekkes denne av først ?

Ser at norske forhandlere reklamerer med at Bluemotion golfene har utslipp på 99g/km, mens dei tyske opperer med alt fra 99 g/km til 119g/km på 1,6tdi modellane. Hva vil tollen ta utgangspunkt i ?

Har laget ein checklist på hva som må være på plass :
Tuv godkjent ( Må disse papirane være med og vises til biltilsynet ? )
EU godkjent ( Hvordan er det med importbiler og EU kontroll? Er det automatisk 2 år til dei skal inn på kontroll igjen? )
Dekra rapport ( Samme som NAF tilstandsrapport )
Sjekke chassisnr opp mot vognkort
Prøveskilt røde ( Importskilt )
Servicehefte er på plass
Faxnr til butikk for momsrefusjon

Dokumenter som må følge bilen :
Vognkort Del 1 og Del 2
Kontrakt
COC (ECC på tysk)
Ausfuhrerklarung (AE) ( For å få igjen tysk moms )
Kvittering
Har eg fått med det meste da ?

Hilsen Thomas
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av VW Golf 1,6tdi BM 2010-modell

Post by Ole Reidar »

2mas- wrote:Hei,

Lurer på å importere ein VW Golf 1,6tdi bluemotion 2010-modell iløpet av fellesferien. Lurer da på litt forskjellig, har prøvd å lese meg opp på det meste

Har lagt budsjett på å kjøpe ein Golf til 10000Euro + tyskmoms. På kvitteringa blir den vel satt med pris inklusiv tysk moms. Må ein da betale norsk moms av tysk moms eller trekkes denne av først ?

Ser at norske forhandlere reklamerer med at Bluemotion golfene har utslipp på 99g/km, mens dei tyske opperer med alt fra 99 g/km til 119g/km på 1,6tdi modellane. Hva vil tollen ta utgangspunkt i ?

Har laget ein checklist på hva som må være på plass :
Tuv godkjent ( Må disse papirane være med og vises til biltilsynet ? )
EU godkjent ( Hvordan er det med importbiler og EU kontroll? Er det automatisk 2 år til dei skal inn på kontroll igjen? )
Dekra rapport ( Samme som NAF tilstandsrapport )
Sjekke chassisnr opp mot vognkort
Prøveskilt røde ( Importskilt )
Servicehefte er på plass
Faxnr til butikk for momsrefusjon

Dokumenter som må følge bilen :
Vognkort Del 1 og Del 2
Kontrakt
COC (ECC på tysk)
Ausfuhrerklarung (AE) ( For å få igjen tysk moms )
Kvittering
Har eg fått med det meste da ?

Hilsen Thomas
Hei,

Ang. moms på moms så er dette avhengig av tolleren du møter inn til Norge. Ofte går det greit å kun betale for nettobeløpet hvis det er spesifisert at du skal få den tyske momsen refundert. Alternativt kan du be om å få en kvittering på nettobeløpet og en for den tyske momsen. Da viser du kun nettoregninga til tollen og betaler norsk mva på det beløpet.

Tollen vil ta utgangspunkt i bilens typegodkjenning/vognkort så står det at bilen har 119g utslipp der vil det være det som gjelder. Du kan jo be om en kopi av vognkortet på forhånd så ser du hva som vil gjelde.

TUV slipper du å tenke på så lenge det er en standard Golf. Disse er typegodkjent (derfor må du ha med COC papiret). Bilen blir "godkjent" for 2 år når du har vist den på trafikkstasjonen. Det er ingen grundig kontroll, men du vil ikke få innkalling til EU-kontroll før om to år.

Du har fått med alt som trengs av papirer. Det eneste jeg må pirke på er at Ausfürerklärung ikke finnes lenger. Dette er erstatta med Ausfürbegleitdokumet som blir behandlet elektronisk på EUs yttergrense.

Hvis jeg skal gi deg noe råd så er dette med tysk moms. Sørg for at selgeren vet hvordan dette fungerer med at du får utførselspapiret (Ausführbegleitdokumentet) behandlet når du forlater EU. Forhør deg så med selger om de krever andre former for dokumentasjon ifbm refusjonen. Noen krever både kopi av norsk vognkort og tollbehandling i Norge, mens andre krever ingenting. Pass også på at det er dokumentert i kontrakten at du skal ha momsen refundert!

Lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
2mas-
Medlem
Posts: 2
Joined: Wed 26 Jun 2013, 12:44

Re: Import av VW Golf 1,6tdi BM 2010-modell

Post by 2mas- »

Takker så mye for kjapt og veldig bra svar :)

Har du noen tyske vw forhandlere å anbefale i Nordre Tyskland ?

Lurer litt på hvordan heimreisa blir i importbilen. Blir det slik som dette

Kjøre fra Tyskland på røde importskilter med alt av papirer som skal være med.

Kjøre innom Tollen i Hirtshals og stemple ut av EU sone med bil ?

Kjøre innom Tollen i Kristiansand å levere kvitteringa og betale moms beløpet og beregne avgifter

Bestille time hos biltilsynet å få bilen godkjent for Norske skilt

Hilsen Thomas
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av VW Golf 1,6tdi BM 2010-modell

Post by Ole Reidar »

Kikk under erfaringskategorien, så kanskje du finner noe som er ok :)

Når det gjelder returen så har du rett frem til du kommer til tollen i Norge. I første omgang så må bilen fortolles inn til Norge, og evt kan du betale norsk mva. Så går turen til nærmeste trafikkstasjon for å godkjenne bilen før du kan reise til tollen for å betale engangsavgift og til slutt tilbake til trafikkstasjonen for å hente skilt :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply