Tips til nybegynnerbil?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
JanT
Medlem
Posts: 2
Joined: Tue 02 Jul 2013, 18:34

Tips til nybegynnerbil?

Post by JanT »

Hallo

Jeg skal oppholde meg mye i Berlin i tiden som kommer i forbindelse med studier og vurderer å forsøke meg på bilimport i fall det skulle være mulig å få en biinntekt. Jeg har ca 150 000 i kapital til dette og kunne tenke meg å begynne med et enkelt prosjekt for å lære om hele prosessen. Jeg lurte på om noen har råd om en grei bilmodell som et aller første importprosjekt? Jeg vil i utgangspunktet bare lære om hele prossessen, men vil ikke sitte inne med en bil som er vanskelig å omsette.

Jeg vurderer å prøve meg på en Hyundai i20, nyere modell. Jeg tenker at regnestykket blir slik:
Originalpris i Tyskland (i20 2013 1.2l Comfort) 9490,-
http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... 15&asrc=st

Pris uten mwst. 7974,-

Totalpris inn til landet iht. tollkalkulator (basert på pris uten mswt): 122000,- NOK
Inklusive årsavgift, frakt og vinterdekk:135 000,-

Nypris: 179 000,-
Brukteksempel på finn (automat): 169 000,-
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42402784

Hvis jeg kan selge den for ca 155 000, ligger det an til kr 20 000 for jobben.

Har jeg gjort noen grove feil her mon tro?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Tips til nybegynnerbil?

Post by Ole Reidar »

Ser ikke ut til å være noe i veien med regnestykket. Det som er vanskelig å estimere er hva du kan få for bilen i det norske bruktmarkedet. Husk også at det vil koste deg både tid og penger å få bilen til Norge og få den registrert :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
JanT
Medlem
Posts: 2
Joined: Tue 02 Jul 2013, 18:34

Re: Tips til nybegynnerbil?

Post by JanT »

Supert, takk for svar og ikke minst for en informativ og nyttig site! Jeg tillater meg å følge opp med noen kommentarer og spørsmål. Jeg har allerede kjørt en bil til Tyskland så jeg føler jeg har kontroll over den delen av utgiftene. Når det gjelder utgifter til registrering har jeg bare tenkt på årsavgift så langt, jeg vet ikke hva som kommer i tillegg. Jeg regner med at jeg må sette i annonsen at den er importert fra Tyskland. Innebærer dette at jeg må beregne at den må gå for en pris vesentlig lavere enn en norsk bil? Er den vanskeligere å selge? Enda en annen ting: har jeg 2 måneder på før ny eier belastes for omregistreringsavgift? Lønner det seg å selge den mens den står på originale skilter/importskilter for å unngå risikoen med jeg ikke før solgt den før omregistreringsavgiften slår inn?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Tips til nybegynnerbil?

Post by Ole Reidar »

Jeg tenkte mest på kostnader med å få den til Norge osv, men siden du studerer i Tyskland kan du jo alltids kalle det hjemreise :)

Du må nok beregne at du ikke får like mye for en importert bil som for en norsk hvis du sammenligner do identiske biler. Lenger garanti og reklamasjon er jo muligheter en kjøper evt. må klare seg uten ved å kjøpe din bil.

Når det gjelder omregistrering er det riktig at denne er gratis innen 2 mnd. Som du er inne på er det en risiko å selge bilen før det i tilfelle du ikke får napp. Samtidig vil det være vanskelig for en potensiell kunde å få finansiering med sikkerhet i bilen om den ikke registrert, så det kan gå begge veier.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply