Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Marzo
Nybegynner
Posts: 17
Joined: Wed 08 Aug 2007, 18:40

Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Marzo »

Noen som har erfaring med import av VW Polo 1.9 130hk TDI 6M?

Denne modellen ble ikke solgt i Norge, kun som 100hk.
Disse er det veldig få av i landet og prisen er på rundt 60-80 tusen brukte.
Noen som vet hva en slik kommer på skilt her i landet?

Er det problemer med å få registrert en bil som ikke har typegodkjenning her i Norge?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Ole Reidar »

Dette er biler som gjerne koster 9-10 000 Euro i Tyskland. Dermed er prisen i samme gata som de norske ligger på før avgifter. Ergi er det ingen vits å importere :)

Det at bilene ikke ble tatt inn til Norge har ikke noe med typegodkjenning å gjøre. Disse bilene er typegodkjent for det Europeiske markedet på lik linje med andre motorvarianter, så det byr ikke på problemer å få slike biler registrert.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Marzo
Nybegynner
Posts: 17
Joined: Wed 08 Aug 2007, 18:40

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Marzo »

Kun et eksempel men denne ser jo grei ut:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... LSO_EXPORT

3950 euro tilsvarer 32.700,- NOK
Litt googling ga meg 146g/co2 og 170mg/km NOX.

Beregning
Merverdiavgift: 8 175,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt: 42 130,00
Avgift for motoreffekt: 6 240,00
Avgift for CO2: 32 095,00
Avgift for NOx: 7 843,80
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 88 308,80
Bruksfradrag (76%): -67 114,69
Totalt i engangsavgift: 21 194,00
Vrakpantavgift: 2 400,00
Totalt i avgifter: 31 769,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 64 469,00

Stemmer ikke dette?

Er det noe å hente på alternativ beregning?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Ole Reidar »

Min feil, så på nyere biler (06-09) med lavere km-stand :)

Når det gjelder alternativ beregning er det ikke lett å regne ut dette da denne modellen ikke står i prislistene for nybiler fra 2004. Ergo må den inn til kontor for verdivrudering for fastsettelse av pris.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Marzo
Nybegynner
Posts: 17
Joined: Wed 08 Aug 2007, 18:40

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Marzo »

Noen som har erfaring med sånt. Vil det kunne gi mer eller mindre avgifter?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Ole Reidar »

Umulig å gi noe fasitsvar på dette, du kan jo ta en kikk på tidligere fattede vedtak derifra:

link
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Marzo
Nybegynner
Posts: 17
Joined: Wed 08 Aug 2007, 18:40

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Marzo »

Ole Reidar wrote:Umulig å gi noe fasitsvar på dette, du kan jo ta en kikk på tidligere fattede vedtak derifra:

link
Hvordan tolker man forholdstallene her?

Jeg har funnet en bil som jeg har en god dialog med selger om i Tyskland.
Denne: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... O_OR_THREE
04 modell og tror jeg kan få prutet denne ned til 3000 euro. Da kommer den på rett i underkant av 60 tusen på skilt i følge mine beregninger.

Så har denne nylig kommet på mobile:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... O_OR_THREE
Da får jeg facelift 9N3 som igjen har høyere verdi på bruktmarkedet. Med vanlig beregning kommer denne på 81.500 på skilt.
Velger jeg alternativ beregning og nå bare tok noen tall som er ca rundt det realistiske så blir det ikke mer enn 60.000 på norske skilt.
Beregning
Merverdiavgift: 8 847,25
Alternativ beregning av bruksfradrag:
Gjeldende bruktpris: 65 000,00
Justering for kjørte km: -28 420,00
Justert gjeldende bruktpris: 36 580,00
Konsumprisindeksert historisk nypris: 280 124,00
Forholdstall: 0,13058
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 102 565,00
Engangsavgift å betale: 13 392,94
Vrakpantavgift: 2 400,00
Totalt i avgifter: 24 640,19
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 60 029,19
Siden de fleste bilene jeg ser etter i min prisklasse har veldig høy km så gir dette meg et ganske gunstig fradrag slik jeg tolker det?

Siden jeg allerede har begynt å handle inn oppgraderings deler til Polo og planlegger litt oppgradering av motor osv har høy km ingenting å si for meg.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Ole Reidar »

Forholdstallene skal jo si noe om hvor forholdet mellom historisk nybilpris (indeksregulert) og bruktbilprisen. I tillegg tar man hensyn til km-stand hvis denne avviker mye fra gjennomsnittet. Som du er inne på vil du få rabatt på en bil som har gått 200 000 km siden den gjennomsnittlige kjørelengden for en 2006 er 100 000km. Når det er sagt så vet vi ikke noe om verken bruktilbpris eller historisk nybilpris på denne utgaven. Det jeg kan si er at bruktbilprisen for en 1,4 tdi polo med 80 hk ligger på ca 80 000 for en 2006 utgave, så 65 000 som du har brukt i din utregning er garantert for lavt!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Marzo
Nybegynner
Posts: 17
Joined: Wed 08 Aug 2007, 18:40

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Marzo »

Er nå litt mer seriøs på jakt etter denne type bil nå og sett lenge på denne bilen:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... ommend_DES

Ser forhandleren her skriver at de ikke tilbyr eksport av bil. De har heller ikke svart meg på epost når jeg har prøvd å ta kontakt.
Ettersom bilene i denne prisklassen og alder ikke er noe moms å ta hensyn til, hva er det som stopper meg fra å reise ned å kjøpe denne fra forhandleren?
Må man ha tysk personnummer for å gjøre handelen?

Tenker så å reise innom kontoret for å kjøpe eksport skilter etterpå å kjøre hjem på disse. Vil dette gå slik jeg har tenkt?

Ut i fra mine beregninger skal denne komme på mellom 60 og 70 med alternativ beregning.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av Polo 9N 1.9 TDI 6M

Post by Ole Reidar »

Som du er inne på så er det ikke så mye som trengs å gjøres for å eksportere denne bilen. Det handler mest om å få den avregistrert og få tak i eksportskilter. Siden forhandleren ikke ønsker henvendeleser knytta til eksport så kan du ikke forvente å få noe særlig hjelp til dette, så pass på at du kan Tysk hvis du må ordne med eksportskilter selv! Det er mange år siden jeg har gjort dette selv (siden mine kontakter ordner med dette for meg) så jeg husker ikke gangen helt, men du må innom flere offentlige kontorer i hvertfall.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply