Rrutine i Hirtshals

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
SelfieImporter
Medlem
Posts: 2
Joined: Sun 06 Apr 2014, 10:14

Rrutine i Hirtshals

Post by SelfieImporter »

Min første import.
Kjører selv, ferge Hirtshals - Larvik.
Skal jeg stille opp bilen i vanlig kø ?
Hvor er tollkontoret?
Hvor lang tid bør jeg beregne ekstra for papir jobb (ausfuhranmeldung) tollen der ?
(søndag kveld, ferge går 22:15).
Skal jeg få tilbake originalt dokument med stempel ?
Andre ting å tenke på ?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Rrutine i Hirtshals

Post by Ole Reidar »

Lokasjon av tollkontoret i Hirtshals er ikke på kaia, dvs at du må stoppe før du kommer til selve sentrum. Mer info finner du på denne siden. Hvor lang tid du må beregne er mest avhengig av om det er kø eller ikke. Selve behandlingen av utførselen tar bare et minutt ca. Jeg har ikke erfaring med prosedyrene i Danmark, men når jeg leverer Ausfuhrbegleitdokumentet på tollkontoret i Kiel så får jeg det ikke tilbake. Men praksis kan være forskjellig. Det som kan være greit uansett er å merke seg mrn-nummeret som står øverst på arket i tilfelle du må kontakte Tollvesenet der nede i etterkant. Når du er ferdig med dette kan du stille opp på kaia i vanlig kø.

Ellers er det bare å passe på å ha skilter som er gyldige i Danmark og Norge. Tyske prøveskilt (de med gul kant) er ikke dette. Skal du kjøre på tyske skilt helt hjem så må du ha eksportskilt. Les mer om dette her.

Pass også på å kjøre på rødt når du kommer til tollen i Norge :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
SelfieImporter
Medlem
Posts: 2
Joined: Sun 06 Apr 2014, 10:14

Re: Rrutine i Hirtshals

Post by SelfieImporter »

Takk for svar.
Linken tok meg til Hirtshals Transport Center.
Jeg ringte dit og de sa at de ikke har noe med slikt å gjøre og henviste til "Skat" som blant annet omfavner det danske tollvesenet.
Skat har "Toldekspedition Hirtshals" som er åpent blant annet I forbindelse med ferge avganger etc. Se her: http://www.skat.dk/gsa.aspx?oId=349060&vId=0

Jeg ringte dem også og de opplyste om at de har åpent fra ca 18:00 på søndags kvelder (I forbindelse med fergeavgang 22:15).

Han opplyste også at man ikke får tilbake stemplet "utførselsangivelse" (Ausfuhranmeldung), men at det hele nå er elektronisk, håper jeg kan stole på dette I forbindelse med tilbake betaling av tysk moms.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Rrutine i Hirtshals

Post by Ole Reidar »

Når jeg var i Hirthals i fjor så lå i hvertfall tollkontoert på samme plass som Hirtshals Transport Center. Ser av adressen at det fremdeles er slik (kun husnr som er ulikt) :)

At tollpapirene blir behandlet elektronisk har vært slik i mange år, bare sørg for at selgeren er klar over dette slik at han ikke sitter og venter på returnering av papirer pr post. Ikke alle som er klar over at man har gått over til elektronisk behandling!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply