Import av veteranbil, har noen spørsmål

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Marcelius
Medlem
Posts: 4
Joined: Tue 02 Feb 2016, 17:28

Import av veteranbil, har noen spørsmål

Post by Marcelius »

Heisann,

Jeg bor fortiden i Kroatia, og har nettopp kjøpt en Mercedes W201 190 2,0 fra 1983. Leker med tanken om å importere denne til Norge nå til sommeren. Jeg har forsikring på den ut året som er gyldig gjennom hele EU/EØS, har kroatisk vognkort, og kjøpskontrakt. Jeg har pratet med flere, og de mener jeg har det meste på stell. Men står for eksempel ikke noe om akselvekter i vognkortet (se vedlegg), og er redd for at slike ting kan skape problemer. Jeg var i kontakt med biltilsynet om dette, og de mente jeg burde kontakte Mercedes, noe som jeg gjorde.

Her er en kopi av mailen jeg fikk fra Mercedes:

"Hei



På en slik bil må du ha det tyske vognkortet (Fahrzeugbrief), del 1 og 2. Uten disse får du ikke registrert bilen i Norge. Men først må du ta kontakt med et tysk laboratorium som kan utstede attest for denne spesifikke bilen. Jeg kjenner til 2 stk. som utfører slike tjenester(det koster altså penger); TUV Nord eller Dekra. Prøv å Google disse navnene og se hva som kommer opp. Så må det skannes og sendes over kopier av tyske vognkort til det aktuelle laboratorium slik at de kan utstede en attest for denne bilen. Med denne attesten og tyske vognkort kan du bestille time til kontroll av bilen hos Norsk biltilsyn som vil legge bilen inn i norske registre med aktuelle data. Ved registrering av bilen vil avgiftsmyndighetene hente opplysninger ut herfra for å regne ut avgiften. Denne bilen er ganske sikkert en «alternativ beregning» - bil. Tollvesenet har altså kun å gjøre med det å kreve inn moms for det beløpet du kjøpte bilen for i utlandet (dette må gjøres først av alt og du må ha med faktura/regning på bilen)



Håper dette er til hjelp, lykke til. "

Jeg har ikke noe tysk vognkort på bilen, og biltilsynet sa jeg kunne henvende meg til instruksjonsbok eller merkeplate for å få den informasjonen jeg trengte om bilen. Så jeg skrev en ny mail om det og fikk dette tilbake:

"Hei

Tror nok at det bare er tekniske data «fra produsent» som vil bli godtatt, instruksjonsbok-merkeplate tror jeg du kan glemme.

Daimler gir ikke ut slike tekniske data selv, men henviser til TUV og Dekra som kan gå inn på hvert eneste chassisnr i Europa og hente ut data.

Bertel O.Steen i Oslo kan også gi attest men er svært dyr, kostet kr 5000 for mange år siden, sikkert mer nå.

Vedlagt finner du en eksempel-attest fra TUV syd. Det er en slik du trenger for ditt chassisnummer. Ta en utskrift eller send den til Biltilsynet sammen med vognkort og spør om en tilsvarende dokumentasjon for din bil ville være nok for at den kan registreres i Norge, og om det Kroatiske vognkortet er OK.

Tok også en utskrift av produksjonskortet fra Mercedes fabrikken på ditt chassisnummer. Ser ut som om bilen er bygget om fra manuell til automatgir, men det har neppe noen betydning for saken.

Det finnes ingen tilgjengelig informasjon om slike ting på nettet, som du sier. Bare noen ytterst få kjenner disse gamle systemene. Så da har jeg vært hjelpsom og grei :)"

Så spørsmålet er, HVA GJØR JEG? Ting ble plutselig så mye mer komplisert enn jeg så for meg. Når jeg leser på biltilsynet og skatteettaten sine sider så virker alt så enkelt. Kan noen vennligst forklare meg hvordan jeg kommer gjennom dette byråkratiske vepsebolet?

Vedlagt ligger bilde av vognkort

Takk :)
Attachments
WP_20160128_11_55_04_Rich_LI.jpg
WP_20160128_11_55_04_Rich_LI.jpg (175.5 KiB) Viewed 28909 times
WP_20160128_11_54_58_Rich_LI.jpg
WP_20160128_11_54_58_Rich_LI.jpg (204.07 KiB) Viewed 28909 times
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av veteranbil, har noen spørsmål

Post by Ole Reidar »

Hei,

Spørsmålet her er om bilen din er typegodkjent og om du har noen dokumentasjon på at den er det? Som du kan lese på denne siden så er dokumentasjon alfa og omega. Siden bilen tydligvis også er ombygget fra manuell til automat ville jeg uansett ha tatt kontakt med TÜV eller Dekra for å få attest som Mercedes er inne på. Jo mer dokumentasjon du har jo bedre stilt er du når bilen skal godkjennes!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Marcelius
Medlem
Posts: 4
Joined: Tue 02 Feb 2016, 17:28

Re: Import av veteranbil, har noen spørsmål

Post by Marcelius »

Hva vil det si at bilen er typegodkjent? Den er godkjent til å kjøre på veiene her i Kroatia (Som er medlem av EU). Jeg har ikke noe dokumentasjon bortsett fra det vognkortet jeg postet og forsikrings papirer.

Når jeg tenker meg om så har bilen en "lapp" i forvinduet som betyr at den er teknisk godkjent til å kjøre på veiene 1 år fra den var på kontroll.

Følgende står på biltilsnet sin side

"Kjøretøy som importeres av privatpersoner må fremstilles for enkeltgodkjenning før de kan registreres. Dette gjelder både ved import av nybil og ved bruktimport, uavhengig av om kjøretøyet er EF-typegodkjent."

Kan de ikke bare se over bilen for å se om den er i kjørbar stand? Jeg ser virkelig ikke problemet.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av veteranbil, har noen spørsmål

Post by Ole Reidar »

Typegodkjenning har med tekniske detaljer å gjøre. Har ikke bilen dette så må det offisielle papirer på plass som dokumenterer dette. Jeg har kun importert nyere biler med typegodkjenning og da er dette dokumentert på bilen med en plate som er nagla fast i ramma på bilen. Enten ved dør eller bagasjerom.

I ditt tilfelle så er det "verste" som kan skje at du ikke får skilter på bilen, og det er definitivt ikke hyggelig å finne ut på visningstidspunktet at man mangler de nødvendige dokumenter. Da er det bedre å gjøre undersøkelser i forkant og fremskaffe nødvendig dokumentasjon før man møter opp på trafikkstasjonen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Marcelius
Medlem
Posts: 4
Joined: Tue 02 Feb 2016, 17:28

Re: Import av veteranbil, har noen spørsmål

Post by Marcelius »

Ole Reidar wrote:Typegodkjenning har med tekniske detaljer å gjøre. Har ikke bilen dette så må det offisielle papirer på plass som dokumenterer dette. Jeg har kun importert nyere biler med typegodkjenning og da er dette dokumentert på bilen med en plate som er nagla fast i ramma på bilen. Enten ved dør eller bagasjerom.

I ditt tilfelle så er det "verste" som kan skje at du ikke får skilter på bilen, og det er definitivt ikke hyggelig å finne ut på visningstidspunktet at man mangler de nødvendige dokumenter. Da er det bedre å gjøre undersøkelser i forkant og fremskaffe nødvendig dokumentasjon før man møter opp på trafikkstasjonen.
Okei, så la oss si at den ikke har typegodkjenning. Da vil muligens dokumentene fra TUV sørge for at de får de nødvendige detaljene slik at det bilen kan bli godkjent?

Har lagt ved noen bilder av bilen, kan du se noe der?

Det er to klisermerker i frontruta på bilen. Det lengst unna er et som betyr at den er godkjent for å kjøre på veiene her, det andre har jeg ikke peiling på (Det grønne).
Attachments
mercedes-190-2.0-63-000-km-slika-59614252.jpg
mercedes-190-2.0-63-000-km-slika-59614252.jpg (114.09 KiB) Viewed 28887 times
mercedes-190-2.0-63-000-km-slika-59614250testtest.jpg
mercedes-190-2.0-63-000-km-slika-59614250testtest.jpg (156.87 KiB) Viewed 28887 times
mercedes-190-2.0-63-000-km-slika-59614255.jpg
mercedes-190-2.0-63-000-km-slika-59614255.jpg (96.58 KiB) Viewed 28887 times
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av veteranbil, har noen spørsmål

Post by Ole Reidar »

Typegodkjeningen er aldri i form av klistermerker, som nevnt over så er det på en plate som er nagla fast i selve karosseriet. Hvis bilen ikke er typegodkjent så vil papirene fra TÜW evt Dekra være med på å dokumentere tekniske spesifikasjoner på bilen. Jeg ville fått tak i disse og så sendt kopier av dem til en trafikkstasjon for vurdering.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Marcelius
Medlem
Posts: 4
Joined: Tue 02 Feb 2016, 17:28

Re: Import av veteranbil, har noen spørsmål

Post by Marcelius »

Okei! Topp, takk for svar. Jeg har eksempler på de dokumentene, så jeg får sende de ivei sammen med kopi av vognkortet og høre om det er nok :)

Her er forresten en info på chassis nummeret på bilen:

http://uk.vin-info.com/vehicle-history/ ... 80a0a0a4f/

Ser det ståt "automatic" under gearbox. Det må da bety at den produsert på automat, og ikke manuel som hun sa?
mroed
Medlem
Posts: 1
Joined: Fri 27 Mar 2015, 19:25

Re: Import av veteranbil, har noen spørsmål

Post by mroed »

Hei,
Det finnes i hvert fall ett (mer?) Mercedes forum i Norge (http://www.mercefreaken.com/forum/index.php), hvis du mangler noe dokumentasjon ville jeg ha spurt der om de hadde noen tips.
Da jeg importerte en Mustang for noen år siden spurte jeg på mustangforumet, fikk mange gode tips, og henvisning til Amcar, som da gav meg all nødvendig dokumentasjon raskt og enkelt. Visning ble en lek :)

Bare ett tips, lykke til :)
Post Reply