Utvidet garanti for biler i Tyskland

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
hepti
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Mon 06 Jun 2016, 10:39

Utvidet garanti for biler i Tyskland

Post by hepti »

Hei

Jeg ser noen biler har utvidet garanti - Audi har ofte 5 år/100 000 km. Er derimot usikker på om dette gjelder alle biler, samt hva er reglene når man importerer disse ? Kan man da få reparert disse innenfor garantien på norske merkeverksteder ?

Hvordan ser man om bilen har denne utvidede garantien eller ikke ? Eks. på mobile.de.

Supert om noen kan gi en innføring i dette.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Utvidet garanti for biler i Tyskland

Post by Ole Reidar »

Hei,

Stemmer at noen merker har utvidet garanti på noen biler, jeg har mest erfaring med Audi sine garantier så jeg kan fortelle litt om den:

Utvidet garanti hos Audi er ekstratutstyr som blir kjøpt med bilen når den er ny. Disse har en egen kode alt etter varighet og kilometerstand de gjelder for. Mest vanlig er EA8 som gir 3 ekstra år og inntil 100 000 km altså 5 år totalt /inntil 100 000. Denne garantien er da en fullverdig garanti som også gjelder i Norge. Jeg hadde EA8 på A6en jeg hadde fra 2013 til 2015 og har fiksa ting på garanti på den i Norge :)

Siden utvidet garanti er veldig salgsfremmende er det som regel oppgitt i annonsen. Se etter ordet anschlussgarantie som i dette eksempelet:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =225599687
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply