Import av bil fra Sverige - kjøring på svenske skilt i inntil 30 dager

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Jabo
Medlem
Posts: 1
Joined: Sat 25 Jun 2016, 23:36

Import av bil fra Sverige - kjøring på svenske skilt i inntil 30 dager

Post by Jabo »

Jeg vurderer å kjøpe en 80-talls Saab i Sverige og kjøre/importere den til Norge selv. På Skatteetatens nettsider står det følgende: "Du kan kjøre med utenlandsregistrerte skilter i inntil 30 dager etter kjøretøyet er fortollet. Du må ha gyldige skilter, vognkort og forsikring." Jeg forstår ikke helt hvordan dette (som vel er et alternativ til å kjøre på prøveskilter frem til bilen er registrert i Norge) foregår i praksis. Hvordan går jeg frem i praksis hvis jeg kjøper bilen hos en privatperson i Sverige og ønsker å kjøre bilen hjem til Norge på svenske skilter?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av bil fra Sverige - kjøring på svenske skilt i inntil 30 dager

Post by Ole Reidar »

Usikker på hvordan skiltreglene faktisk er i Sverige, men de bilene jeg har henta der har jeg henta på norske prøveskilt. Dvs at bilene har blitt avregistert i Sverige. Åpningen med å kjøre med utenlandske skilt er nok mest sikta inn mot eksportskilt fra utlandet. Men fra Sverige er det like greit å hente bilen med norske prøveskilt.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Re: Import av bil fra Sverige - kjøring på svenske skilt i inntil 30 dager

Post by Borger___ »

Noe spesiell grunn for at det er fordelaktig/enklere å hente bil på norske prøveskilt, kontra å kjøre den hjem på svenske skilt? Man må jo uansett tilbake til biltilsynet, så for meg høres det bare ut som den eneste "fordelen" er at man får 2 turer på biltilsynet istedenfor 1?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av bil fra Sverige - kjøring på svenske skilt i inntil 30 dager

Post by Ole Reidar »

Det kommer jo an på om selger tillater deg å kjøre med skilta bilen står på. I mine tilfeller så har jeg handla bilen hos firma og den har vært avregistrert og dermed har det ikke vært noe alternativ å kjøre på svenske skilt.

Kjøres bilen på utenlandske skilt kan du risikere å måtte sende disse tilbake til selger for at bilen skal kunne avregistreres, men det er jo selger som bestemmer. Er enig i at det er lettere for de som ikke har årsprøvekjennemerker, men har man kontroll på når man skal på visning så får man kjøpt prøveskilt for både henting og visningstidspunktet samtidig så det trenger ikke å være en enormt stor belastning.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply