Kjøpe bil i Sverige - registrere før nyttår

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
mortenmr
Medlem
Posts: 4
Joined: Mon 24 Oct 2011, 22:44

Kjøpe bil i Sverige - registrere før nyttår

Post by mortenmr »

Hei, lurer på om noen kan hjelpe med noen spørsmål jeg sitter med. Jeg kom til "skade" for å slå til på en ny S-MAX hos forhandler i Sverige forrige uke. Plutselig har jeg veldig dårlig tid til å hente bil og få betalt engangsavgift i Norge før nyttår og 10% avgiftsøkning...

Spørsmål:

1. Jeg har betalt bil inkl svensk moms som jeg skal få tilbakebetalt etter importbevis/fortolling til Norge sendes forhandler. Skal jeg be om at kjøpsavtalen er spesifisert eks moms? Hvis ikke risikerer jeg vel å måtte betale norsk mva av svensk moms også?

2. Bilen er fabrikksny på svenske skilter, og ble forhåndsregistrert (ikke i trafikk) i august. Er dette da fortsatt å regne som nybil eller som en bil med rett til bruksfradrag på engangsavgift?

3. COC bevis er klart, men det tar lang tid å hente ut vognkort/regbevis da forhandler må få dette fra Fords kredittselskap som til nå har vært juridisk eier. Forhandler sier han ikke kan levere bilen før han får det "gule regbeviset", som forventes inn om en dag eller to. Jeg er da bortreist, og får dermed ikke hentet bilen før 29.12. Noen tips til hvorden jeg raskest mulig får godkjent bilen hos Vegvesenet, slik at jeg kan få betalt engangsavgiften i 2016? Kan jeg få godkjent, betalt engangsavgift og registrert bilen samtidig på Trafikkstasjonen? Eller er det et oppmøte for godkjenning og et for registrering?

Sist jeg importerte fra Tyskland for 5 år siden ordnet speditør med moms + visning, så da tok jeg bare med meg papirene og betalte engangsavgiften rett før jeg registrerte bilen. Meningen er vel at det skal være enklere i dag?

Setter stor pris på svar som kan roe nervene litt :-)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe bil i Sverige - registrere før nyttår

Post by Ole Reidar »

Hei,

Skal svare etter beste evne:

1. Enkleste er å få spesifisert en faktura for nettobeløpet, evt få spesifisert at bilen er kjøpt med moms som blir refundert. Da pleier Tollvesenet å være medgjørlige med å bruke nettobeløpet som grunnlag for norsk moms.

2. Så lenge bilen har vært registrert så er det registreringsdatoen som teller for når bilen skal få bruksfradrag fra, unntaket er hvis alternativ metode benyttes. Da er det årsmodellen som bestemmer.

3. Den raskeste måten ville nok være å bruke fraktfirma, men her kommer jula innimellom så da er det ikke sikkert det er en løsning heller. Du kan ikke betale engangsavgiften på trafikkstasjonen, den er det skatteetaten som står for innkrevingen av: https://www.skatteetaten.no/no/Person/b ... ngsavgift/ og dette får du ikke gjort før bilen er godkjent. Siden du sier at bilen ikke kan hentes før den 29. så kan det fort bli 30. før du får godkjent bilen, så da må du sjanse på å få gjort godkjenning, betaling og registrering denne dagen. Det kan gå hvis du får time for visning (evt. drop-in) tidlig denne dagen. Da kan du videre få betalt engangsavgiften og så møtt opp på trafikkstasjonen for å hente ut skiltene etter det.

Små marginer her, men det kan gå :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
mortenmr
Medlem
Posts: 4
Joined: Mon 24 Oct 2011, 22:44

Re: Kjøpe bil i Sverige - registrere før nyttår

Post by mortenmr »

Tusen takk for raskt og utfyllende svar!!! Har kontaktet trafikkstasjon og bestilt time. De mente det skulle gå å få godkjent, betalt avgift og registrert bilen på samme avtale, forutsatt at man betaler direkte på sidene til Skatteetaten. Da satser jeg på bra kjørevær i romjula ;-)

Takk igjen og god jul!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe bil i Sverige - registrere før nyttår

Post by Ole Reidar »

Lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply