Jeg bor fortiden i Kroatia, og har nettopp kjøpt en Mercedes W201 190 2,0 fra 1983. Leker med tanken om å importere denne til Norge nå til sommeren. Jeg har forsikring på den ut året som er gyldig gjennom hele EU/EØS, har kroatisk vognkort, og kjøpskontrakt. Jeg har pratet med flere, og de mener jeg har det meste på stell. Men står for eksempel ikke noe om akselvekter i vognkortet (se vedlegg), og er redd for at slike ting kan skape problemer. Jeg var i kontakt med biltilsynet om dette, og de mente jeg burde kontakte Mercedes, noe som jeg gjorde.
Her er en kopi av mailen jeg fikk fra Mercedes:
"Hei
På en slik bil må du ha det tyske vognkortet (Fahrzeugbrief), del 1 og 2. Uten disse får du ikke registrert bilen i Norge. Men først må du ta kontakt med et tysk laboratorium som kan utstede attest for denne spesifikke bilen. Jeg kjenner til 2 stk. som utfører slike tjenester(det koster altså penger); TUV Nord eller Dekra. Prøv å Google disse navnene og se hva som kommer opp. Så må det skannes og sendes over kopier av tyske vognkort til det aktuelle laboratorium slik at de kan utstede en attest for denne bilen. Med denne attesten og tyske vognkort kan du bestille time til kontroll av bilen hos Norsk biltilsyn som vil legge bilen inn i norske registre med aktuelle data. Ved registrering av bilen vil avgiftsmyndighetene hente opplysninger ut herfra for å regne ut avgiften. Denne bilen er ganske sikkert en «alternativ beregning» - bil. Tollvesenet har altså kun å gjøre med det å kreve inn moms for det beløpet du kjøpte bilen for i utlandet (dette må gjøres først av alt og du må ha med faktura/regning på bilen)
Håper dette er til hjelp, lykke til. "
Jeg har ikke noe tysk vognkort på bilen, og biltilsynet sa jeg kunne henvende meg til instruksjonsbok eller merkeplate for å få den informasjonen jeg trengte om bilen. Så jeg skrev en ny mail om det og fikk dette tilbake:
"Hei
Tror nok at det bare er tekniske data «fra produsent» som vil bli godtatt, instruksjonsbok-merkeplate tror jeg du kan glemme.
Daimler gir ikke ut slike tekniske data selv, men henviser til TUV og Dekra som kan gå inn på hvert eneste chassisnr i Europa og hente ut data.
Bertel O.Steen i Oslo kan også gi attest men er svært dyr, kostet kr 5000 for mange år siden, sikkert mer nå.
Vedlagt finner du en eksempel-attest fra TUV syd. Det er en slik du trenger for ditt chassisnummer. Ta en utskrift eller send den til Biltilsynet sammen med vognkort og spør om en tilsvarende dokumentasjon for din bil ville være nok for at den kan registreres i Norge, og om det Kroatiske vognkortet er OK.
Tok også en utskrift av produksjonskortet fra Mercedes fabrikken på ditt chassisnummer. Ser ut som om bilen er bygget om fra manuell til automatgir, men det har neppe noen betydning for saken.
Det finnes ingen tilgjengelig informasjon om slike ting på nettet, som du sier. Bare noen ytterst få kjenner disse gamle systemene. Så da har jeg vært hjelpsom og grei

Så spørsmålet er, HVA GJØR JEG? Ting ble plutselig så mye mer komplisert enn jeg så for meg. Når jeg leser på biltilsynet og skatteettaten sine sider så virker alt så enkelt. Kan noen vennligst forklare meg hvordan jeg kommer gjennom dette byråkratiske vepsebolet?
Vedlagt ligger bilde av vognkort
Takk
