jabba1900 wrote: Tue 02 Oct 2018, 21:52
Heisan!
Håper det fremdeles er liv i dette forumet!
Bor for tiden i Canada (Toronto) og skal flytte hjem til Norge med familien neste sommer. Tenker da på å ta med en bil over dammen.
Har sittet i dagevis og kikket på salgsannonser og trykket i vei på Skatteetaten sin kalkulator. Finner lite som det er verdt bryet å ta med seg. Men, har kommet over to modeller som jeg nå vurderer:
Maserati Ghibli (eksempel:
https://www.autotrader.ca/a/maserati/gh ... G8&sprx=-2) og Porsche Macan Turbo (eksempel:
https://www.autotrader.ca/a/porsche/mac ... G8&sprx=-2).
To vidt forskjellige biler, men det er tallenes tale som betyr noe. Ser på rundt 2015 modeller siden garantien er verdiløs i Norge, men da har jeg garanti igjen mens jeg har bilen her.
Har da noen spørsmål.
1. Begge burde koste meg i underkant av 800000 NOK å ta med til Norge pluss frakt hvis jeg regner riktig. De ligger på Finn.no til godt over millionen. Regner jeg riktig her?
2. Har skjønt det sånn at reglene for gule blinklys og hvite parklys har blitt forandret slik at andre farger nå er akseptabelt. Stemmer dette? Er det noe teknisk jeg burde være obs på for å få bilen godkjent?
3. Dette er ikke biler jeg vil beholde evig, så en dag kommer jeg til å selge. Hvor mye avslag i pris må jeg regne med for en slik imporert bil? 10%? 20%?
Veldig takknemlig for alle slags innspill og tilbakemeldinger!
Hei,
Skal prøve å svare på noe av det du spør om
1. For Maseratien så fikk jeg ikke gjort noen utregning siden disse ikke står i prislisten jeg har tilgang på. Når det gjelder Porschen så kom jeg til underkant av 900 000 med den prisen den stod oppgitt til. Så med det som bakgrunn hadde jeg droppa hele importen siden frakt koster og du garantert vil måtte forvente å få mindre igjen for denne bilen enn en som er typegodkjent i Europa. Her følger utregningen for Porscha med den prisen den ligger ute for:
Tabell:
Merverdiavgift: 123.576,00
Engangavgift:
Avgift for egenvekt: 145.915,75
Avgift for motoreffekt: 0,00
Avgift for CO2: 291.068,30
Avgift for NOx: 288,24
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 437.272,29
Bruksfradrag (33%): -144.299,86
Totalt i engangsavgift: 292.972,00
Vrakpantavgift: 2.400,00
Totalt i avgifter: 418.948,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 913.252,00
Alternativ metode:
Merverdiavgift: 123.576,00
Alternativ beregning av bruksfradrag:
Gjeldende bruktpris: 942.000,00
Justering for kjørte km.: 0,00
Justert gjeldende bruktpris inkl. utstyr: 942.000,00
Konsumprisindeksert historisk nypris: 1.489.094,60
Forholdstall: 0,63260
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 437.272,29
Totalt i engangsavgift: 276.618,00
Vrakpantavgift: 2.400,00
Totalt i avgifter: 402.594,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 896.898,00
2. Her bør du sjekke med noen som har ekspertise på import fra Candada/USA
3. Vanskelig å anslå, men jeg vil tro at du kan risikere at bilen vil være tungsolgt. Dette er ikke biler som utmerker på noen spesiell måte sammenlignet med biler man får fatt i her i Europa, og da sitter du igjen med bare nedside om du sammenligner en slik bil mot en som var kjøpt ny i Norge eller f.eks Tyskland.
For all del flotte biler, men hadde jeg vært deg hadde jeg solgt de før jeg flytta!