Mye kunnskapsløshet rundt momsrefusjon.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Kobbeltvedt67
Nybegynner

Mye kunnskapsløshet rundt momsrefusjon.

Post by Kobbeltvedt67 »

Jeg er litt frustrert hvor mye kunnskapsløshet det er blant forhandlere i EU om momsrefusjon når en bil eksporteres ut av EU. Først påstår de kategorisk at jeg ikke kan få momsen tilbake hvis jeg er en privatperson - når jeg da forklarer dette med tidligere erfaring med import flere ganger, så må de sjekke dette.

Nå har jeg ventet i flere dager på at en BMW-merkeforhandler i Belgia skal finne ut av dette (har snakket med to selgere hos samme forhandler, som begge nektet på at momsen kan tilbakebetales). Så er det en forhandler i Tyskland, som heller ikke kjente til dette. Han skal sjekke og jeg venter....

Understreker at alle biler det er snakk om er merket med moms refunderbar.

Frustrerende greier. Jeg har lyst å lande et kjøp nå for å bestille flybillett før flere fly blir innstilt pga. mangel på drivstoff....
Kobbeltvedt67
Nybegynner

Re: Mye kunnskapsløshet rundt momsrefusjon.

Post by Kobbeltvedt67 »

Må spekulere litt hvorfor dette momsgreiene er blitt så vanskelig. Jeg har importert flere biler mellom 2002 og 2015 - dette med momsrefusjon var aldri noe tema. Bilselgerne visste om dette. Så begynte det å bli et problem i 2020. Selger kunne vel ikke forestille seg at Norge kunne være utenfor EU. Men dette ble løst samme dag på telefon.

Nå har jeg holdt på i en uke for å forklare dette for flere selgere og de er fortsatt sketisk og må sjekke og sjekke...

Norge er jo ett av svært få land i Europa utenfor EU. Har svekket norsk krone de siste årene gjort at bruktimporten til Norge har gått så mye ned at det er få bilselgere har erfaring med eksport ut av EU?
andjoha
Medlem

Post by andjoha »

Har bare importert bil én gang, så begrenset erfaring.
Men samme erfaring som dere. Lite forståelse for regler rundt momsrefusjon når bilen skal ut av EU.
Fant dog en forhandler i syd-vest tyskland. De eksporterte en del til Sveits, så der ble jeg møtt med mer forståelse.
Så vil nok lete litt ekstra i de strøk neste gang også. (Selv om kjøreturen hjem blir litt lengre).
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Dette er ingen ny problematilling nei!

Jeg holdt mest på med dette i perioden 2006 - 2021 og opplevde mye rart i starten!

Vil nok tro som man er inne på her at eksport ut av EU er marginalt for de fleste så derav er kunnskapsnivået lavt. Men de som styrer bokføringen eller revisor vil jo kunne klargjøre dette enkelt. Men noen forhandlere tar seg ikke bryderiet og selger heller på enkleste vis, dvs innad i EU eller i verste fall kun i eget land.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2025 Porsche Macan 4S
x 2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Post Reply