Heftelser på biler i utlandet.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Kobbeltvedt67
Nybegynner

Heftelser på biler i utlandet.

Post by Kobbeltvedt67 »

Noe jeg faktisk ikke har tenkt på tidligere når jeg har tatt inn biler fra utlandet - er heftelser. I Norge sjekker man jo enkelt i Brønnøysundregisteret, men det kan man jo ikke med biler i utlandet.

Jeg ser i Rutiner i dette forumet at man må spørre om selger har vognkortet i sin besittelse. Det er det? Også for Belgia? Og da må man stole på svaret? Er det noen annen måte å sjekke dette på? Og er det noen fare med dette når man kjøper fra seriøse forhandlere som f.eks. merkeforhandler?

Må jo være maks paranoid med så store verdier.
Ole Reidar
Administrator

Re: Heftelser på biler i utlandet.

Post by Ole Reidar »

Vognkort del 1 og 2 er bekreftelsen på dette i Tyskland. Usikker på hvordan det praktiseres i Belgia da bilene jeg har tatt inn derifra har gått via tyske mellomledd.

Dette må du sjekke uansett om det er merkeforhandler eller ikke.

Litt tilleggsinfo:

. Tredjepartstjenester (VIN-sjekk)
Hvis du har bilens VIN-nummer (understellsnummer), kan du bruke kommersielle tjenester som CarVertical, Automoli eller CAR VX for å få en historikkrapport. Disse tjenestene henter data fra belgiske databaser og viser:
Utestående heftelser.
Ulykkeshistorikk.
Kilometerstand.
Viktige tips ved import fra Belgia:
Stol på vognkortet: Sjekk at selger har det originale, todelte vognkortet (del I og II). Hvis delene ikke stemmer overens, kan bilen være stjålet eller beheftet.
Skriftlig kontrakt: Sørg for at det står i kontrakten at bilen selges fri for heftelser.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2025 Porsche Macan 4S
x 2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Post Reply