Hei og takk for rosende omtale, det varmer!
Når det gjelder nettopris så er dette veldig forskjellig fra forhandler til forhandler. Noen går med på nettokjøp, mens andre krever at du må betale brutto og så få refundert tysk mva når de får bekrefta at bilen er eksportert ut av EU. Siden dette går elektronisk nå skal det normalt sett gå kjapt, men som du sikkert har lest
her så kan det av og til dra ut i tid. Uansett så sørg for å få med i kontrakten at momsen skal være refundert innen f.eks en mnd! Hør med forhandler hvilke rutiner de har, og er du heldig kan du slippe unna hele momsen.
Prøveskilter er det samme rutinen som om bilen er brukt. Skal du ha skilt som er lovlige å kjøre med i Norge MÅ du ha de med rød kant. Men som jeg har beskrevet her kan du gå for de gule og så bytte til norske prøveskilt når du forlater Tyskland (siden norske prøveskilt er gyldige i Norden). Om du ikke allerede har gjort det kan du lese mer
her.
Det viktigeste ved grensa er at du har en faktura fra forhandler som viser hva du har betalt for bilen. I tillegg må du ha et eksportpapir (Ausfuhrbegleitdokument) som viser at bilen er blitt tatt ut av EU. Dette blir scanna og lagt inn i en felles database slik at forhandlere raskt får en bekreftelse på at bilen er blitt eksportert.
I tillegg må du ha COC papir. Nå har jeg aldri vært borti import av nye biler, men er det snakk om biler som på et eller annet tidspunkt har vært registrert i Tyskland så må de ha vognkort. Har de dette må du ha med både del 1 og 2.
Se ellers
her for fullstendig importrutine! Er det noe mer du lurer på så er det bare å sprørre!