Importere ca 1 år gammel bruktbil. Hva med garanti?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Importere ca 1 år gammel bruktbil. Hva med garanti?

Post by larserso »

Har fått spørsmål fra en kollega om hvordan det er med import av bruktbil på ca 1 år og garanti. Dette kan jeg ikke svare godt på så vil prøve å spørre dere. Han vurderer å kjøpe en ca 1 år gammel BMW X3. Dette er en bil som har 5 år garanti gjennom norsk importør. Det er vel to år generell fabrikkgaranti? Jeg blir da litt usikker på om jeg burde anbefale han å importere eller ikke. Har til nå importert ca 3 år gamle biler som har kun hatt tre år garanti fra norsk importør så har ikke vært et reellt spørsmål for meg. Håper noen kan opplyse meg om fordeler, ulemper og risikoer?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere ca 1 år gammel bruktbil. Hva med garanti?

Post by Ole Reidar »

Det stemmer som du sier at genrell fabrikkgaranti vil gjelde på denne bilen og den er på 2 år. Hvordan man skal prise garanti er vanskelig, men jeg vil si at man generelt må ta høyde for en noen ti-talls tusen i besparelse for å være på den sikre siden.

Ellers så kjører jeg selv med toppforsikring på bilen som dekker alt av motorskade og skade på drivverk, så det kan jo også være noe å vurdere hvis man er bekymret for at ting skal skje med bilen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply